Sökning: "stress pedagoger förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 106 uppsatser innehållade orden stress pedagoger förskolan.

  1. 1. Små barns anknytning. En intervjustudie om trygghet och omsorg i förskolan från ett förskollärarperspektiv vid inskolning.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Izabell Flodén Dinov; Julia Djupfeldt; [2024-02-27]
    Nyckelord :Anknytning; omsorg; trygghet; yngre barn; förskola; förskollärarperspektiv; intervju; anknytningsteori; inskolning; fenomenografi; ;

    Sammanfattning : I Läroplanen för förskolan (2018) lyfter de vikten av att skapa en trygg omsorg för både barnet och deras vårdnadshavare vid inskolning. Från våra tidigare erfarenheter som förskollärarstudenter har vi upplevt en skillnad i hur olika förskolor tolkar omsorgsbegreppet och även hur mycket vikt de lägger vid omsorgsuppdraget. LÄS MER

  2. 2. "Stress i förskolan" : En undersökning om vilka ramfaktorer som bidrar till förskollärarnas stress och hur det speglar sig på förskollärarnas yrkesutövning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Admira Huseinbasic; Elma Basic; [2024]
    Nyckelord :stress i förskolan; ramfaktorer; personalbrist; stora barngrupper; krav och tid;

    Sammanfattning : Abstrakt Genom en erfarenhet inom barnomsorg har vi observerat och ökad diskussion bland pedagoger om stressrelaterade långtidssjukskrivningar. Detta fenomen kan härledas till olika faktorer såsom stora barngrupper, brist på personliga, krav som ställs på individer och därmed sammanhängande samvetsstressen. LÄS MER

  3. 3. "Vi borde veta mer om det, det borde vara tydligare vad det är" : En kvalitativ studie om begreppet pedagogisk måltid

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Malin Selmefors; Jeanette Rudenstam; [2024]
    Nyckelord :Förskolan; omsorg; pedagog; pedagogisk måltid; ramfaktorer;

    Sammanfattning : Det finns en problematik i att begreppet pedagogisk måltid ofta används i förskolans kontext men definitionen av begreppet är inte helt självklart. Syftet med denna studie är därför att undersöka vilka uppfattningar några verksamma pedagoger har om begreppet pedagogisk måltid och hur omsorg synliggörs vid måltidssituationerna i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Samverkan – den viktiga dialogen om allt : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av samverkan mellan förskolan och hemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emina Nukic; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; organisationsteori; samverkan; samverkansformer; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : I förskolans läroplan läggs stor vikt vid samverkan mellan förskolan och hemmet. Det slås fast att ett nära och förtroendefullt samarbete mellan förskolan och hemmet skapar bästa möjliga förutsättningar för att barnen ska utvecklas rikt och mångsidigt. LÄS MER

  5. 5. Ska vi stoppa huvudet i sanden eller göra något åt det tillsammans? : En undersökning om rektorer och pedagogers uppfattningar om hur stress och utmattningssyndrom kan förebyggas för att skapa en sund arbetsmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emelie Blomster; Denise Franzén; [2023]
    Nyckelord :Arbetsmiljö; ledarskap; uppfattningar; strategier; pedagoger;

    Sammanfattning : Att vara pedagog i förskolan kan vara ett stressfyllt yrke med höga krav, personalbrist och stora barngrupper. Den här studien har som syfte att undersöka hur rektorer och pedagoger på för-skolan kan skapa en sund arbetsmiljö och förebygga arbetsrelaterad stress och utmattnings-syndrom. LÄS MER