Sökning: "grundskolor uppsats"

Visar resultat 1 - 5 av 63 uppsatser innehållade orden grundskolor uppsats.

  1. 1. Utveckla avkodningsförmågan i årskurs 2 : En interventionsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Erika Bruzén; Marika Nylund Ek; [2023]
    Nyckelord :Avkodning; Fonemisk medvetenhet; Intervention; Lässvårigheter; Phonics; TIMA;

    Sammanfattning : Att stärka den fonemiska medvetenheten hos elever i riskzon för tidiga lässvårigheter har visatsig vara framgångsrikt i flera studier. I denna uppsats undersöks om delar ur ett utvecklatforskningsbaserat undervisningsmaterial, TIMA, Tidiga interventioner i matematik ochavkodning (Linköpings universitet, 2023), kan bidra till att gynna läsutvecklingen för elever irisk för tidiga lässvårigheter i årskurs 2. LÄS MER

  2. 2. Skiljer sig undervisningen mellan obehöriga och behöriga lärare i idrott och hälsa? : En kvalitativ studie i grundskolan med fokus på högstadiet

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Maria Stanbury; Camilla Ylinenpää; [2023]
    Nyckelord :Lärande; undervisning; behörighet;

    Sammanfattning : Denna C-uppsats behandlar en aktuell diskussionsfråga i såväl den allmänna debatten som inom den akademiska forskningen: skiljer sig undervisningen mellan obehöriga och behöriga lärare i ämnet idrott och hälsa? Studien är en kvalitativ studie i grundskolan med fokus på högstadiet, och baseras på intervjudata från sju yrkesverksamma lärare vid grundskolor runtom i Sverige. Den teoretiska ansatsen baseras på att nyttja didaktiska grundfrågor för att klarlägga vad som lärs ut, hur detta går till, varför undervisningen läggs upp på ett visst sätt, samt för vem och i vems intresse det görs. LÄS MER

  3. 3. “Det ska inte spela någon roll vem som står i klassrummet” : En kvalitativ studie om arbetet för kontinuitet i skolan

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sandra Gidmark Rohlin; Elsa Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Continuity; organizational memory; knowledge retention; knowledge storage; knowledge transfer; primary school; Kontinuitet; organisatoriskt minne; kunskapsbibehållning; kunskapsförvaring; kunskapsöverföring; grundskola;

    Sammanfattning : Personalomsättningen på Sveriges skolor är högre än i övriga OECD-länder. Detta ger upphov till störningar för kontinuiteten, som i denna uppsats anses vara fortlöpande arbete. LÄS MER

  4. 4. Kränkning i styrdokument och verklighet : En kontrasterande diskursanalys gällande kränkning i det svenska skolsystemet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Elina Linus Thorén; [2021]
    Nyckelord :Kritisk diskursanalys; kränkande behandling; Skolinspektionen;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar ärenden som rör kränkande behandling. I arbetet har Skolinspektionens arkiv använts och från arkivet har de beslut gällande kränkande behandling som Skolinspektionen och Barn- och elevombudet (BEO) fattat under 2015 hämtats. Urvalsgruppen i arbetet är Stockholmsregionens grundskolor. LÄS MER

  5. 5. Centrala beslut möter lokala praktiker : En kvalitativ studie av skolledares erfarenheter av att implementera digitalisering i grundskolan

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Carina Knöös; [2021]
    Nyckelord :Implementering; digitalisering i skola; rektor; skolutveckling; organisation;

    Sammanfattning : Politiska beslut om reformer i skolan fattas av politiker och verkställs sedan av tjänstemän. Möjligen kan detta uppfattas som en tydlig och enkel process men mycket kan hända som gör att resultatet blir annat än det som avsetts. Skolor och pedagoger har i uppgift att i offentlig verksamhet realisera skolpolitiska beslut. LÄS MER