Sökning: "gungor"

Visar resultat 11 - 15 av 15 uppsatser innehållade ordet gungor.

  1. 11. 'Över stock och sten' : ett gestaltningsförslag till en naturlekplats i Skrylle friluftsområde

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Landscape Architecture (until 121231)

    Författare :Ylva Peterson; [2012]
    Nyckelord :barn; barnperspektiv; lekmiljö; lekplats; natur; naturlekplats; Skrylle friluftsområde;

    Sammanfattning : Barn sätt att läsa av landskapet skiljer sig från vuxnas. Medan vuxna läser det som former tolkar barn det istället utifrån dess funktioner och möjligheter. Till exempel kan en stor sten fungera som ett rymdskepp och ett buskage kan betyda kojbygge. LÄS MER

  2. 12. Satsa på leken! : en studie om skolgårdens betydelse för barns lek och utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Åsa Andersson; [2010]
    Nyckelord :Lek; Barn; Skolgårdar; Skolgårdens betydelse; Barns lek och utveckling; Skolgårdsutveckling; Skolgårdsgestaltning ; Hosjöskolan; Falun;

    Sammanfattning : The intention of this final thesis is to examine how to create a schoolyard that inspires children at the age of 6 – 12 years to play and give them possibility to develop. To get a lot of knowledge in this subject, I have combined studies of literature with practical studies at Hosjöskolan in Falun. LÄS MER

  3. 13. Ett lekredskap utan givna förutsättningar : - hur utformar man ett redskap för lek som lämnar tolkningsutrymme och stimulerar barnets egen fantasi?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Carl Malmsten - furniture studies

    Författare :Sofie Englund; [2009]
    Nyckelord :Sofie Englund; lekredskap; tolkningsytrymme; fantasi; byggklossar; E.V.A;

    Sammanfattning : Jag har som student på Carl Malsten - Furniture Studies valt att ägna mitt examensarbete åt att lösa frågan: Hur utformar man ett redskap för lek som lämnar tolknings utrymme och stimulerar barnets egna fantasi? Barn har ett öppet synsätt medans vi med åren blivit formade att se saker på ett visst sätt. Jag ville slå ett slag för barns lek, fantasi och deras skapande. LÄS MER

  4. 14. Kakträd och krokofanter : en sinnesstimulerande skolgård på Värmdö Särskola

    L3-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Ann-Sofie Eva Westin; [2006]
    Nyckelord :skolgård; särskola; landskapsplanering; landskapsarkitektur; sinnesstimulering; design; hälsa;

    Sammanfattning : My final essay is a design proposal for a schoolyard that pertains to the senses. The proposal consists of an illustration plan and this paper. The design proposal takes start in sense stimulation to create a varied environment. The title leads to the concept "surprisingly predictable". LÄS MER

  5. 15. Utvecklingsområdet Västra Mark : Havsnära och naturnära, men med barriärer, buller, markföroreningar och dåliga markförhållanden.

    Magister-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för teknokultur, humaniora och samhällsbyggnad

    Författare :Sofi Petersson; [2006]
    Nyckelord :buller; barriärer; markföroreningar;

    Sammanfattning : Västra Mark ligger i Karlskrona kommun, norr om centrum, Trossö. Västra Mark utpekas i översiktsplanen som ett viktigt rekreations-område samt utvecklingsområde. Det innehåller en idrottsplats, en ishall, flera tennisbanor, en motorcykelkörbana, skog m.m. LÄS MER