Sökning: "gymnasiesärskolans individuella program"

Visar resultat 16 - 20 av 29 uppsatser innehållade orden gymnasiesärskolans individuella program.

  1. 16. Lärares arbete med kunskapsbedömning i träningsskolan och gymnasiesärskolans individuella program

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Daniels; Sofia Stenfelt; [2017]
    Nyckelord :intellektuell funktionsnedsättning; kvalitativ studie; samtalsintervju; träningsskola - gymnasiesärskola; formativ bedömning; tolkning av kunskapsbedömning; delaktighet;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att undersöka några lärares syn på bedömning av elevers kunskaper i förhållande till kursplanerna inom grundsärskolan med inriktning träningsskola samt inom gymnasiesärskolans individuella program. De frågeställningar som använts för att tydliggöra syftet är; Hur tolkar några lärare inom grundsärskolan med inriktning träningsskola respektive lärare inom gymnasiesärskolans individuella program kursplanernas formuleringar; att delta och reagera igenkännande, kopplat till elevernas måluppfyllelse? Hur arbetar dessa lärare med kunskapsbedömning kopplat till kursplanerna inom respektive skolform? Hur ser lärarna på kursplanerna som verktyg för kunskapsbedömning? Studien är av kvalitativ karaktär och har inspirerats av den fenomenografiska metodansatsen. LÄS MER

  2. 17. Från gymnasiesärskolans individuella program till Daglig verksamhet : - handläggningsprocessen inför val av sysselsättning

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Inga-Lill Ekegren; Minna Barkenskiöld; Lis Brylle Ramsten; [2017]
    Nyckelord :kommunikation; makt; samverkan; SYV; övergångar;

    Sammanfattning : Delaktighet och förmågan att kommunicera är grunden för att kunna påverka sin framtid. För personer med intellektuell funktionsnedsättning handlar det ofta om att få möjlighet att använda AKK, Alternativ Kompletterande Kommunikation. LÄS MER

  3. 18. Kroppar i rörelse. En livsvärldsstudie om samspel och kommunikation i en grupp på gymnasiesärskolans individuella program

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Anna Hellqvist; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Nyckelord: Samspel, kommunikation, livsvärldsfenomenologi, levd kropp, horisontbegreppet, gymnasiesärskola, flerfunktionshinderAbstractSyfte: Innevarande studie har närmat sig en specifik grupp personal och elever på en gymnasiesärskolas individuella program. Forskningsintresset utgörs av frågor om samspel och kommunikation med fokus på personalgruppens agerande. LÄS MER

  4. 19. Hur arbetar speciallärare med bedömning på gymnasiesärskolans individuella program? : En studie om några speciallärares beskrivningar av bedömning med fokus på formativ bedömning samt själv- och kamratbedömning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sophie Fernqvist; [2016]
    Nyckelord :Gymnasiesärskolan; formativ bedömning; självbedömning; kamratbedömning; bedömningsverktyg;

    Sammanfattning : The aim of this study is to contribute knowledge about and highlight how some special education teachers at special needs upper secondary schools individual program work with evaluation with a focus on formative assessment and self- and peer-assessment. The study is based on a structured focus group discussion with some special education teachers who work at the individual program in upper secondary school. LÄS MER

  5. 20. ”Undervisning i läsförståelse – en väg som öppnar nya världar för eleverna” : En studie om undervisning i läsförståelse i grundsärskolan och gymnasiesärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Harriet Helena Shaposhnikov; [2016]
    Nyckelord :Reading comprehension; Intellectual Disabilities; Autistic Spectrum Disorders; Läsförståelse; Intellektuell funktionsnedsättning; Autismspektrumtillstånd;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån några pedagogers beskrivningar bidra med kunskap om undervisning i läsförståelse för elever med intellektuell funktionsnedsättning och autismspektrumtillstånd i grundsärskolans årskurser 7-9 och på gymnasiesärskolans nationella program. Studien bygger på kvalitativa, semistrukturerade intervjuer med sex pedagoger verksamma inom grundsärskolan och gymnasiesärskolan och som undervisar i ämnet svenska. LÄS MER