Sökning: "gymnasiesärskolans individuella program"

Visar resultat 6 - 10 av 29 uppsatser innehållade orden gymnasiesärskolans individuella program.

  1. 6. Elevers berättelser om upplevelser av delaktighet : En intervjustudie på gymnasiesärskolans nationella program om elevers upplevelser av delaktighet i idrott och hälsa och fysiska aktiviteter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Henrik Holmström; [2020]
    Nyckelord :participation; intellectual disability; physical education; education for special needs; delaktighet; idrott och hälsa; intellektuell funktionsnedsättning; gymnasiesärskola;

    Sammanfattning : One of the important tasks of the school is to provide students with the conditions to participate. Young people with intellectual disability have less favorable conditions for participation in physical activities than other peers. Physical activities can contribute to increased health and quality of life for these young people. LÄS MER

  2. 7. Det är som att de inte finns! : En studie om några lärares arbete på gymnasiesärskolans individuella program.

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Oscar Lindén; [2019]
    Nyckelord :Challenges; curriculum; education; individual program; severe disabilities; upper secondary school for students with intellectual disabilities; ”flera och omfattande funktionsnedsättningar”; gymnasiesärskola; individuella programmet; utbildning; utmaningar; ämnesområdesplaner;

    Sammanfattning : I studien undersöks hur några lärare på gymnasiesärskolans individuella program uppfattar och beskriver sin undervisning för elever med flera och omfattande funktionsnedsättningar i ämnesområdet natur och miljö. Anledningen till att jag intresserar mig för detta är det dilemma som ofta uppstår på min arbetsplats då ämnesområdesplanerna och kunskapskraven kommer på tal. LÄS MER

  3. 8. AKK och Flerspråkighet : en intervjustudie med speciallärare och specialpedagoger om AKK för flerspråkiga elever i gymnasiesärskolan

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna Björk; [2019]
    Nyckelord :Special needs teacher; AAC; multilingualism; Specialpedagogik; AKK; flerspråkighet;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine the work carried out at Swedish upper-secondary special schools for pupils with learning disabilities in the subject area of language and communication, with particular focus on augmentative and alternative communication and multilingualism. The learning process is approached from a sociocultural perspective in this study, which entails that learning is taken to occur in social contexts in which interaction, communication, and co-operation play key roles. LÄS MER

  4. 9. En unik samtalskarta : En fallstudie om delaktighet i undervisning och kunskapsbedömning på en gymnasiesärskolas individuella program

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Xiaoyu Wang; [2019]
    Nyckelord :individual program in special needs upper secondary school; AAC; communication; participation; formative assessment; central content of the syllabus; required knowledge level; Gymnasiesärskolans individuella program; AKK; kommunikation; delaktighet; formativbedömning; centrala innehåll i kursplanen; kunskapskravs nivå;

    Sammanfattning : Elevers delaktighet och förmågan att kunna kommunicera är två grundläggande faktorer som kan påverka elevers framtid. För att elever med olika kommunikationsformer ska kunna vara delaktiga i sin lärprocess krävs att det finns tillgång till varierande kommunikationssätt. LÄS MER

  5. 10. Meningsfull kunskap : en intervjustudie med utgångspunkt i det individuella programmet på en gymnasiesärskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Martin Sundell; [2019]
    Nyckelord :Knowledge; meaningfulness; abilities; special needs upper secondary school; future; pursuits; aspirations; employment; Kunskap; meningsfullhet; förmågor; gymnasiesärskola; framtid; sysselsättning; aspirationer; anställning;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att studera och bidra med nya insikter om vad som är meningsfull kunskap för eleverna på en gymnasiesärskolas individuella program. Anledningen till att jag vill undersöka detta är att jag i mitt arbete inom denna skolform nästan dagligen möter ett dilemma i frågan om vad som är det viktigaste för den enskilda eleven att lära sig för att ha de bästa förutsättningarna i sitt framtida vuxenliv. LÄS MER