Sökning: "Kotters 8-stegsmodell"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Kotters 8-stegsmodell.

  1. 1. Ledarskapet – Nyckeln till hållbara förändringar och medarbetares välbefinnande? : En enkätbaserad studie om sambanden mellan ledarskap, förändringsprocesser och psykosocial arbetsmiljö

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Pernilla Sunström; Ulrika Tigerhielm; [2023]
    Nyckelord :Work environment; manager; change processes; Kotter s 8-step model; leadership; public sector; psychosocial work environment; transformative leadership.; Arbetsklimat; chef; förändringsprocesser; Kotters 8-stegsmodell; ledarskap; offentlig sektor; psykosocial arbetsmiljö och transformativt ledarskap.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Organisationer står ständigt inför nya utmaningar där anpassning är absolut nödvändig för att inte bli föråldrade eller slås ut på marknaden. I denna dynamiska process spelar både ledarskapet och medarbetarna en avgörande roll, det är dock en utmaning att genomföra hållbara förändringar. LÄS MER

  2. 2. Kan personalavveckling möjliggöra förändring? Förändringsledarskapets påverkan på den kvarvarande personalen i en avvecklingsprocess och inför en stundande förändring

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Felix Asplund; Alexander Jonsson; [2022]
    Nyckelord :Organisationsförändring; förändringsledarskap; förändringsarbete; personalavveckling;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka fenomenen förändringsledarskap och personalavveckling samt hur dessa påverkat den kvarvarande personalen i ett förändringsarbete. Studien är preciserad med två frågeställningar: “Hur har förändringsledarskapet påverkat motivation och engagemang bland kvarvarande anställda?” och “Vilka effekter kan vi se på kvarvarande medarbetaren till följd av och under personalavveckling?” Rapporten grundar sig på en reell organisationsförändring där ett företag befann sig i en annalkande konkurs och en omfattande personalavveckling var nödvändig för organisationens fortsatta överlevnad. LÄS MER

  3. 3. Energieffektivisering inom fordonsindustrin : Hur energianvändning inom fordonsindustrin kan bli mer hållbar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

    Författare :John Thoong; Johanna Belzacq; [2022]
    Nyckelord :automotive industry; big data analytics; business sustainability; cleaner production; energy-intensive manufacturing industries; sustainable development; big data-analys; energiintensiv tillverkningsindustri; fordonsindustri; hållbart företagande; hållbar utveckling; renare produktion;

    Sammanfattning : About a third of the energy in Sweden is used for production in industry, where a few energy-intensive industries account for a large proportion of the energy use. When energy efficiency takes place here, the positive environmental effects will be substantial. Therefore, there is often great potential to reduce energy use in these industries. LÄS MER

  4. 4. Agil arbetsmetodik - En självklarhet?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jeanette Linderberg; [2020]
    Nyckelord :Agilt arbetssätt; storskalig agil transformation; utmaningar; framgångsfaktorer; organisationsförändring;

    Sammanfattning : Det krävs en flexibel organisation för att kunna konkurrera i en värld med ständig förändring. För att kunna bemöta disruptiva innovationer och anpassa sig efter nya marknadstrender har det så kallade agila arbetssättet lyfts fram. LÄS MER

  5. 5. Kommunicera mera! : Upplevelser av organisationsförändring ur ett medarbetarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Anna Stenberg; [2019]
    Nyckelord :organizational change; employee; communication; participation; attitude; organisationsförändring; medarbetare; kommunikation; delaktighet; inställning;

    Sammanfattning : När en verksamhet befinner sig i en förändringsprocess finns det en rad olika faktorer som påverkar hur verksamhetens medarbetare reagerar. Denna studie är utförd på en myndighet som tidigare haft kundcenter som tagit emot inkommande samtal från kunder men nu fördelat ut arbetsuppgiften på myndighetens handläggare. LÄS MER