Sökning: "gymnasiesärskolan"

Visar resultat 6 - 9 av 9 uppsatser innehållade ordet gymnasiesärskolan.

  1. 6. Elever i särskolan berättar om sin skolgång med fokus på kunskap, delaktighet och kamratskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Inger Bernhardsson; [2016]
    Nyckelord :kunskap; delaktighet; kamratskap; integrering; inkludering; normalitet.;

    Sammanfattning : En ökad kunskap om hur elever i gymnasiesärskolan uppfattar sin skolgång kan vara betydelsefull när det gäller förståelse för eleverna och bidra till utveckling och planering av undervisningen i särskolan. Specialläraren ska stötta, stärka och undanröja hinder som möjliggör kunskaps utveck- ling hos elever med utvecklingsstörning och elever i behov av extra stöd. LÄS MER

  2. 7. Delaktighet i gymnasiesärskolan : Vi vill också bestämma - får vi det?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Kristina Backström; [2015]
    Nyckelord :Upper secondary school for students with mild disabilities; mild mental retardation; participation; Gymnasiesärskolan; lindrig utvecklingsstörning; delaktighet;

    Sammanfattning : När det gäller utformning och genomförande av utbildning för ungdomar, är förutsättningarna för att lyckas med denna gynnsamma om möjligheten att känna delaktighet och att utöva inflytande för eleverna uppfylls. Syftet med denna studie är dels att undersöka hur delaktighet gestaltas för elever i gymnasiesärskolan och dels att skapa bättre förståelse för huruvida elever som ska göra sitt val av utbildning efter grundskolan/grundsärskolan känner delaktighet eller inte i den övergångsprocessen. LÄS MER

  3. 8. Lära för livet - matematik i skolan och i vardagen : Erfarenheter hos elever i gymnasiesärskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Irene Nilsson Portén; [2015]
    Nyckelord :Mild Intellectual Disability; pupils experiences; mathematics teaching; Upper Secondary Special School; social constructionistic perspective.; Lindrig utvecklingsstörning; elevers erfarenheter; matematikundervisning; gymnasiesärskolan; socialkonstruktionistiskt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva erfarenheter elever i gymnasiesärskolan har av ämnet matematik. Den teoretiska ansatsen utgår från grunderna i konstruktionismen och Berger och Luckmann's (2008) kunskapssociologiska förhållningssätt. LÄS MER

  4. 9. Ett individintegrerat läsår - marginalisering eller möjlighet : En studie om tre individintegrerade elever i gymnasiesärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Karlsson Markus; [2014]
    Nyckelord :Inclusion; integration; interaction; participation; Compulsory school for children with learning disabilities; Special Needs Education; Inkludering; integrering; samspel; delaktighet; Gymnasiesärskola; specialpedagogik;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to acquire knowledge about how interaction, participation and inclusion are affected by individual integration for three students in upper secondary education for pupils with learning disabilities. To be individually integrated means, in this case, that the students from compulsory school for children with learning disabilities are taking part in some of the programme-specific courses together with students from the regular upper secondary school. LÄS MER