Avancerad sökning

Visar resultat 6 - 10 av 48 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 6. Minoritetsreligioners roll i den svenska skolan : En kvalitativ studie om nio lärares syn på Mellanösterns minoritetsreligioner i gymnasieskolans religionsundervisning

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen; Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudier

    Författare :Ardewan Sokawi; [2022]
    Nyckelord :Minority religions; religious education; curriculum and intercultural education.; Minoritetsreligioner; religionsundervisning; läroplan och interkulturell undervisning.;

    Sammanfattning : This study aims to investigate how religion teachers in Stockholm work with minority religions in their classes and examine teachers' views on minority religions' place in religious studies and their relation to the school curriculum. The focus of the study is on Middle Eastern minority religions. LÄS MER

  2. 7. Formeringen av en ämneskanon? : Ämnesfokus och medborgarideal i läroböcker för samhällskunskap, 1972–2021

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Hugo Stiernstedt; [2022]
    Nyckelord :Samhällskunskap; ämneskanon; ämnesformering; gymnasieskolan; läroböcker; läroplaner; medborgarideal;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker till vilken grad man kan urskilja framväxten av en ämneskanon i samhällskunskapsläroböcker för gymnasiet. Samhällskunskap är ett relativt ungt skolämne och har en spretig akademisk förankring. Vissa forskare menar att detta leder till att samhällskunskap är ett vagt och spretigt ämne som är svårt att rama in. LÄS MER

  3. 8. "Makten över sanden" : En studie om ekokritik och dess didaktiska potential

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Emma Tegnhammar; Luis Boaventura Fernandes; [2021]
    Nyckelord :Ecocriticism; Langer; anthropocene; didactic; literature teaching; Ekokritik; Langer; antropocen; didaktik; En historia från Halland; litteraturundervisning;

    Sammanfattning : Ekokritik är ett relativt outforskat område i skolan, men blir alltmer relevant med tanke på klimatnödläget. Studiens syfte är därför att undersöka den didaktiska potentialen med ekokritik i gymnasieskolans svenskundervisning samt utreda i vilken utsträckning det finns märkbara ekokritiska teman i Selma Lagerlöfs novell “En historia från Halland”. LÄS MER

  4. 9. Kan vi utifrån det här källmaterialet säkert säga att Julius Caesar var homosexuell? : En studie om historielärares syn på och arbete med sex- och samlevnad

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Hedvig Fransén; Louise Lundmark; [2021]
    Nyckelord :Genus; Hbtqi; Historieundervisning; Interkulturalitet; Interkulturell historisk kompetens; Sex- och samlevnadsundervisning;

    Sammanfattning : Gymnasieskolans sex- och samlevnadsundervisning har sedan 2011 kommit att få ett större fokus genom att det bland annat integrerats i skolans ämnes- och kursplaner. I historieämnet syftar sex- och samlevnadsintegreringen till att skapa historisk medvetenhet om hur synen på kön, sexualitet och relationer har sett ut och förändrats genom tiderna. LÄS MER

  5. 10. Solbergsparken : ett gestaltningsförslag för parkområdet Solberget i Växjö

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Emelie Svantesson; [2021]
    Nyckelord :landskapsarkitektur; gestaltning; Solberget; Solbergsparken; Hovsbergsparken; privat; semiprivat; halvprivat; halvoffentligt; offentligt; tydligt; tryggt; tillgänglig;

    Sammanfattning : “For over a thousand years, Solberget has proudly guarded life in Växjö. The famous mountain carries a long and captivating history. With the stories of that time in mind, a new grand story is born. A story about life on the mountain and the people who now make the place to their home”* (Bergön, 2018, p. LÄS MER