Avancerad sökning

Visar resultat 21 - 25 av 48 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 21. Krig, mäktiga kungar samt en och annan "påsmetad" notis om kvinnor : En genusstudie av läromedel i historia

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Julius Tordsson; Julia Gustafsson; [2015]
    Nyckelord :History; gender; hierarchy; dicothomy; history textbooks; textbooks; identity; Historia; genus; hierarki; dikotomi; historieläroböcker; läroböcker; identitet;

    Sammanfattning : This study revolves around calculating the extent of appearance of both anonymously and named men and women as well as determining whether or not Yvonne Hirdman’s gender theory is applicable on two versions of a Swedish educational history textbook called Epos: historia: för gymnasieskolans kurs A (2008) and Epos [historia] 1b (2012), published for two different curriculum. Our qualitative investigation of two parts of the book’s content proves that the two principles of gender system are present in both books, although to a lesser extent in the latter version. LÄS MER

  2. 22. EU i skolans styrdokument och läroböcker : En undersökning av hur gymnasieskolans läroplan och läromedel förändrats sedan EU-inträdet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Daniel Olsson; [2015]
    Nyckelord :EU-undervisning; Läroplan; Läromedel; Samhällskunskap; Gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur gymnasieskolans läroplan, kursplan för den inledande samhällskunskapskursen samt läromedel som används inom samhällskunskapsundervisningen har förändrats sedan Sverige gick med i EU. Den sätter sedan dessa förändringar i relation till varandra. LÄS MER

  3. 23. Asatro förr och nu : En studie av asatro i gymnasieskolans läromedel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Nina Andersson; [2014]
    Nyckelord :Asatro; nyhedendom; didaktik; identitet och religion;

    Sammanfattning : Syftet med min uppsats var att undersöka hur asatro framställs i läroböcker skrivna för gymnasieskolan i ämnet Religionskunskap. De fyra syftesfrågorna som jag har besvarat är; hur mycket utrymme får asatro eller andra föreställningar som kan kopplas till asatro i läroböckerna? Berörs asatro som en fördjupning av grundskolans kunskaper och/eller i form av nya religiösa rörelser i någon/några av läroböckerna? Hur väl stämmer läroböckernas innehåll med ämnesplanernas syfte? Hur kan undervisning i asatro relateras till aktuella samhällsproblem? Den metod som jag har använt mig av är ett litteraturstudium. LÄS MER

  4. 24. Matematikens historia i gymnasiematematiken : En undersökning om matematikhistorias varande och icke varande i skolmatematiken

    Master-uppsats, KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)

    Författare :Henrik Lindberg; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : De senaste åren har matematikens historia tagit allt större plats i den svenska gymnasieskolans kursplaner för matematik. Flertalet didaktikforskare och lärare menar att matematikundervisningen gynnas av att ämnets historia vävs in och inkluderas. LÄS MER

  5. 25. Historia för alla? : Historieläromedel för gymnasieskolans yrkes- och studieförberedande program

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :John Cunningham; [2013]
    Nyckelord :Läromedel; textanalys; GY11; historia;

    Sammanfattning : I de den nya läroplanen för gymnasieskolan GY11 blir historieämnet dels gymnasiegemensamt, det vill säga obligatoriskt, och dels delas det in i två olika kurser. 1a1 för de yrkesförberedande programmen och 1b för de studieförberedande programmen. LÄS MER