Sökning: "EU-undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet EU-undervisning.

  1. 1. Upplevelsebaserat lärande och EU : En litteraturstudie om simuleringar och ett komplext politiskt system

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Karl-Johan Alexandersson; Anton Karlsson; [2024]
    Nyckelord : Samhällsvetenskap ; Utbildningsvetenskap ; Pedagogik ; Simuleringar ; EU ; Europeiska unionen ;

    Sammanfattning : Inom samhällskunskapen i svensk skola ställer sig EU-undervisningen till synes vid sidolinjen. De studier som har gjorts på området visar på att det är ett ämne som få elever eller lärare är särskilt entusiastiska kring. Vidare tyder forskningen på att den undervisning som bedrivs om ämnet sällan är särskilt djupgående. LÄS MER

  2. 2. EU-undervisning på YouTube : Europeiska unionens inrikespolitiska respektive utrikespolitiska inramning och dess integration i kunskapsområdet nationell politik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Angelica Åström; Mahnoor Lohsar; [2024]
    Nyckelord :EU; Europeiska unionen; inrikespolitik; svensk politik; nationell politik; utrikespolitik; YouTube; undervisningsvideor; samhällskunskapsdidaktik; inramning; framing;

    Sammanfattning : Digital undervisning har blivit alltmer vanligt i skolans värld vilket har många fördelar. Tillgängligt undervisningsmaterial, öppet för alla att ta del av, består bland annat av videor på YouTube. LÄS MER

  3. 3. Att undervisa om EU : En analys av politikdimensionernas framställning i samhällskunskap på gymnasial nivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Alva Ödéhn; [2023]
    Nyckelord :EU; Samhällskunskap; Polity; Policy; Politics;

    Sammanfattning : EU-undervisning i den svenska skolan är ett ämne som i många år har diskuterats och ifrågasatts inom samhällsforskning. Det finns idag få undersökningar som tar upp hur innehållet kopplat till EU organiseras och konkretiseras i samhällskunskapsundervisningen. LÄS MER

  4. 4. EU-Undervisning i forskning : En litteraturstudie om vad EU blir som undervisningsinnehåll i tidigare forskning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mahamud Hossain; [2023]
    Nyckelord :EU teaching; systematic literature review; education; civics; content; EU-undervisning; systematisk litteraturstudie; utbildning; samhällskunskap; innehåll;

    Sammanfattning : EU is an integral part of Sweden's social studies syllabus for both secondary and upper secondary school. Early on, these students will learn how EU's various institutions cooperate with each other to make certain decision and how these decisions affect us in our daily lives. LÄS MER

  5. 5. ''EU är väl inte det ämne jag brinner för och det är väl klart att det reflekteras i min undervisning'' : En kvalitativ studie om ämneslärares implementering av EU-undervisning i ämnet samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Henric Pettersson; [2022]
    Nyckelord :Teacher; knowledge; interest; civics teaching; implementation; street-level bureaucrats; EU; Lärare; kunskap; intresse; samhällskunskap; implementering; närbyråkrat; EU;

    Sammanfattning : Previous research has concluded that many civics teachers lack sufficient knowledge of the European Union which affect students’ ability to acquire sufficient knowledge that in the long-term will have democratic consequences in terms of low turnout and lack of enlightened understanding. The purpose of this essay is therefore to examine civic teachers’ level of knowledge through semi structured conversion analysis to gain understanding of teachers own views of their teachings in terms of EU. LÄS MER