Sökning: "läroplan och interkulturell undervisning."

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden läroplan och interkulturell undervisning..

  1. 1. Minoritetsreligioners roll i den svenska skolan : En kvalitativ studie om nio lärares syn på Mellanösterns minoritetsreligioner i gymnasieskolans religionsundervisning

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen; Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudier

    Författare :Ardewan Sokawi; [2022]
    Nyckelord :Minority religions; religious education; curriculum and intercultural education.; Minoritetsreligioner; religionsundervisning; läroplan och interkulturell undervisning.;

    Sammanfattning : This study aims to investigate how religion teachers in Stockholm work with minority religions in their classes and examine teachers' views on minority religions' place in religious studies and their relation to the school curriculum. The focus of the study is on Middle Eastern minority religions. LÄS MER

  2. 2. Historielärares syn på eurocentrism och mångkulturalism i kursplanen och i sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Christofer Glans; Zeinab Hamie; [2021]
    Nyckelord :Eurocentrism; etnocentrism; historieundervisning; interkulturell; läroplan; mångkulturalism; mångkulturellt klassrum;

    Sammanfattning : Under våra praktikplatser och vid en granskning av kursplanen i historieämnet har vi reagerat på att stora delar av det centrala innehållet är väldigt Europa-centrerat. Det står även att vi som lärare bör arbeta mer med ett mångkulturellt perspektiv i vår undervisning. LÄS MER

  3. 3. Interkulturell kompetens och undervisning i historieämnet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lucas Persson; Erik Samuelsson; [2021]
    Nyckelord :Centralt innehåll; Historiemedvetande; Interkulturalitet; interkulturell kompetens; interkulturell historisk kompetens; kursplan; läroplan; narrativ kompetens; styrdokument.;

    Sammanfattning : I en globaliserad och mångkulturell värld ser vi ett behov av att undersöka hur interkulturell kompetens kan utvecklas genom historieämnet. Det interkulturella uppdraget ses som nödvändigt för att människor interagerar i en mångkulturell miljö. LÄS MER

  4. 4. Interkulturell undervisning i grundskolans årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jessica Halén; [2020]
    Nyckelord :interkulturalitet; mångkulturalitet; religionsundervisning; so-didaktik; socialisationsprocess; undervisning; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare i årskurs 1–3 beskriver att de arbetar med interkulturalitet. Forskare framställer att interkulturalitet främjar alla elevers rätt till en likvärdig utbildning oavsett om du är invandrare eller inte. LÄS MER

  5. 5. Lärobokens uttryck och utrymme för interkulturalism : En analys av fyra gymnasiala historieläroböckers framställning av fyra stycken nedslag i USA:s historia

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jonas Olsén; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Läroböcker är och har länge varit en central del för undervisningen i skolan, inte minst inomhistorieämnet där det finns mängder av olika författare och förlag som ägnar tid åt att producera läromedel i form av nyutkomna läroböcker år efter år. När förlag släpper nya böcker är det ofta upp till historielärare på skolor att välja vilken de vill arbeta med i sin undervisning. LÄS MER