Sökning: "hämnd"
Visar resultat 21 - 25 av 37 uppsatser innehållade ordet hämnd.
21. La vendetta : hämnd, opera och dess tolkningsmöjligheter
Kandidat-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för klassisk musikSammanfattning : .... LÄS MER
22. Ungdomsbrottslighet i tidningsmedier : En diskursanalys om tidningspresens framställning av ungdomsbrottslighet och den unga brottslingen
Kandidat-uppsats, Institutionen för mediestudierSammanfattning : Denna uppsats är en studie i hur fyra svenska tidningar framställer ungdomsbrottsligheten och ungdomsbrottslingar under två veckor i november år 2012. De analyserade tidningarna omfattar Aftonbladet, Dagens Nyheter, Sydsvenskan samt Östgöta Correspondenten. LÄS MER
23. Lågstadieelevers förklarningar till varför mobbning uppstår
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande; UtbildningsvetenskapSammanfattning : Mobbning är vanligt förekommande fenomen i svenska skolor. Det finns dock ett tunt utbud med forskning om mobbning som sker på lågstadiet. Studien bygger på kvalitativ forskning där 33 elever medverkat. Eleverna har intervjuats med syftet att ta reda på varför relationell, fysisk och verbal mobbning uppstår. LÄS MER
24. En brottsofferinriktad (straff)rättsprocess? - En studie om brottsoffrets roll i straffprocessen ur ett relationsvåldsperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : I denna uppsats undersöks brottsoffrets roll i straffprocessen. Syftet med uppsatsen är att klargöra brottsoffrets roll i straffprocessen och undersöka om det finns behov av att förändra brottsoffrets roll och ställning i processen ur ett upprättelse- och relationsvåldsperspektiv. LÄS MER
25. ”Aja, dom är horor, dom förtjänar ju det här” : Gymnasielärares föreställningar om kränkningar i sociala medier mellan elever
Kandidat-uppsats, Sociologiska institutionenSammanfattning : Uppsatsen avhandlar hur gymnasielärare sinsemellan konstruerar föreställningar om gymnasieelever som utsätts och utsätter andra elever för kränkningar av sexuell karaktär i sociala medier. Av detta syfte följer två frågeställningar: Vilka föreställningar om gymnasieelever som utsätts och utsätter andra elever för kränkningar i sociala medier ger gymnasielärarna uttryck för i relation till genusnormer? Hur förhåller sig dessa föreställningar till skolans ansvar att förhindra elever ifrån att utsättas för kränkande behandling? Nätkränkningar av sexuell karaktär mellan gymnasieelever avspeglar ofta normer kring ”normalt” respektive ”avvikande” beteende för flickor respektive pojkar. LÄS MER