Avancerad sökning

Hittade 4 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Återhämtningsprocessen hos en svensk livsmedelsproducent efter ett allvarligt produktfel : En studie av Findus hantering av ”Hästköttsskandalen” under våren 2013

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomi; Filosofiska fakulteten

    Författare :Misel Grujicic; Anna Madsen; [2014]
    Nyckelord :Findus; product failure; consumer trust; crisis management; traditional media; social media; recovery strategies; trademark.; Findus; återhämtningsprocessen; livsmedelsproducent; varumärke;

    Sammanfattning : This study deals with a Swedish company in a food industry that got affected by product failure, which led to consumer trust crisis followed by media and was needed to be managed. Situation had a negative impact on company’s trademark, which acquired long recovery work by the company. LÄS MER

  2. 2. En organisations närvaro i sociala medier: En fallstudie om Findus och hästköttsskandalen

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Denis Hodzic; Daniel Franzén; [2014]
    Nyckelord :Nyckelord: Ryktesspridning; Sociala medier; Issues Management; Symmetrisk tvåvägskommunikation; Diskurs; Findus; Hästköttskandalen; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker närmare det forum som sociala medier är för organisat-ioner. Genom en fallstudie på Findus och hästköttskandalen där diskursanalys, samt intervjuer varit metodvalen har vi kunnat se att samhällsdiskurser och orga-nisationers informationshantering är stora faktorer vid negativ ryktesspridning. LÄS MER

  3. 3. Image repair-theory vid livsmedelskris : Textanalys av Findus kriskommunikation kring hästköttsskandalen

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jenny Hallström; Maria Georgenson; [2013]
    Nyckelord :Textanalys; kriskommunikation; retorik; image repair-theory; livsmedel; krisens faser; Findus;

    Sammanfattning : This study intends to use a text analysis and analyze Findus crisis communication, on their website, about the horse meat scandal in February and March 2013. The main focus is to examine if Findus crisis communication can be connected to Beniot’s image repair strategies and the rhetorical appeal forms, in five press releases and four blog posts, and also if they are different depending on the media format. LÄS MER

  4. 4. Lönsamhetsfaktorer i brittisk nötproduktion : en inblick i McDonald's leverantörskedja

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Biosystems and Technology (from 130101)

    Författare :Riberth Mattias; [2013]
    Nyckelord :pristillfredsställelse; leverantörskedja; nötköttsproduktion; Storbritannien; lönsamhet; kvalitetssäkring; ekonomi; McDonald s;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att identifiera hur aktörer i den brittiska leverantörskedjan för nötkött uppfattar sin lönsamhet samt vilka faktorer som är viktiga bakom en god lönsamhet. Syftet med studien är att svenska nötköttsproducenter och McDonald’s ska kunna dra lärdom från den brittiska leverantörskedjan för nötkött. LÄS MER