Sökning: "hållbar konsumtion kläder"
Visar resultat 21 - 25 av 52 uppsatser innehållade orden hållbar konsumtion kläder.
21. Second hand: Ofräscht och billigt : En kvalitativ studie om gymnasieelevers attityder till second hand-köp inom modehandeln
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Second hand har genomgått olika faser sedan många år tillbaka och har med tiden ändrat status för konsumenten. Idag kan second han bäras med omtanke för miljön och hållbar konsumtion eller som en modetrend. Idag har det utvecklats fler second hand-verksamheter som möter den allt mer miljömedvetna konsumenten. LÄS MER
22. LAPPA OCH LAGA relationen mellan klädesplagg och person
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvårdSammanfattning : My choice of subject is based on the unsustainable consumption and disposal of clothing that exists in the western world today. The purpose of the study is to investigate how repair changes the relationship between a garment and a person, with the aim of contributing to the field of research into sustainable consumption, and inspiring reduced consumption. LÄS MER
23. Mot en hållbar modeindustri En kvalitativ studie om unga kvinnors konsumtion av kläder och förståelse om hållbart mode
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
24. Urban design i Postkonsumtionens stad : Utifrån ett sociospatialt och utopiskt perspektiv
Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planeringSammanfattning : Det här masterarbetet är ett kombinerat vetenskapligt och konstnärligt arbete som ämnar att utforska en möjlig framtid där handeln inte längre har en dominant roll i stadskärnan. Detta framtidsscenario kallas för Postkonsumtionens stad och det är inte bara en fysisk plats, utan också ett sätt att lyfta frågan om framtidens stad till diskussion. LÄS MER
25. Att göra ett val : En studie av individers inställning och aktioner angående (hållbar) konsumtion, kläder och identitet
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för kultur, samhälle, form och medierSammanfattning : I denna studie skapas förståelse kring konsumtion, kläder och identitet. Studiens syfte är att granska vilka orsaker, värderingar och sinnebilder som ligger bakom konsumtion av kläder på den individuella nivån. Dessa teman utforskades via kvalitativa samtalsintervjuer som genomfördes med sex informanter. LÄS MER