Sökning: "hållbar konsumtion kläder"
Visar resultat 11 - 15 av 52 uppsatser innehållade orden hållbar konsumtion kläder.
11. #SHEINHAUL – Klimathotets sämsta vän? : en analys av unga kvinnors konsumtionsvanor utifrån Instagram-hashtaggen #SHEINHAUL
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : Scrollandet på medieplattformen Instagram är numera en vardaglig rutin för många unga kvinnor. Plattformen har kommit att bli en viktig plats för bland annat stora fast fashion-företag att marknadsföra sig på. LÄS MER
12. Att särskilja sig genom grön marknadsföring : en flerfallstudie på modebranschen
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of EconomicsSammanfattning : I dagens samhälle har den gröna marknadsföringen blivit allt vanligare, det beror på att konsumenter har blivit medvetna om klimatförändringar som modeindustrin står för. Modeföretagen har stor påverkan på klimatet samtidigt som konsumtion av kläder har ökat den senaste tiden. LÄS MER
13. Det gröna gapet : En tvärkulturell flerfallsstudie om huruvida konsumenter i Sverige, Ungern och Marocko konsumerar kläder på ett hållbart sätt
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Klädindustrin är en av världens mest förorenade industrier och har en stor negativ miljöpåverkan. Medvetenheten och intresset av miljöfrågor ökar samtidigt som det finns en ovilja hos konsumenter att köpa hållbara produkter, vilket kallas ”det gröna gapet”. LÄS MER
14. Kollaborativ modekonsumtion - en miljömässigt hållbar konsumtionsmodell?
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)Sammanfattning : Kollaborativ modekonsumtion är ett relativt nytt begrepp som har utvecklats i samband med att olika affärsmodeller för delningsekonomier vuxit fram. Utvecklingen av ny teknologi har möjliggjort för nya former av internetbaserade affärsmodeller att ta form. LÄS MER
15. Attityder kring återbruk bland invånare i Tranås kommun : Inför byggandet av ett återbrukshus
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)Sammanfattning : Den globala befolkningen ökar, lika så vår konsumtion och våra avfallsmängder. Miljöpåverkan från vår konsumtion är stor och en förändring till en mer hållbar och cirkulär konsumtion behöver eftersträvas. LÄS MER