Sökning: "hållbar konsumtion kläder"

Visar resultat 11 - 15 av 52 uppsatser innehållade orden hållbar konsumtion kläder.

  1. 11. #SHEINHAUL – Klimathotets sämsta vän? : en analys av unga kvinnors konsumtionsvanor utifrån Instagram-hashtaggen #SHEINHAUL

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Tindra Ekroll Heurlin; Ida Ottosson; [2022]
    Nyckelord :Instagram; Fast Fashion; #SHEINHAUL; Identitet; Bourdieu.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Scrollandet på medieplattformen Instagram är numera en vardaglig rutin för många unga kvinnor. Plattformen har kommit att bli en viktig plats för bland annat stora fast fashion-företag att marknadsföra sig på. LÄS MER

  2. 12. Att särskilja sig genom grön marknadsföring : en flerfallstudie på modebranschen

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Adrian Cicek; Alexander Wallin; [2022]
    Nyckelord :Grön marknadsföring; marknadskommunikation; AIDA-modellen; positionering legitimitet;

    Sammanfattning : I dagens samhälle har den gröna marknadsföringen blivit allt vanligare, det beror på att konsumenter har blivit medvetna om klimatförändringar som modeindustrin står för. Modeföretagen har stor påverkan på klimatet samtidigt som konsumtion av kläder har ökat den senaste tiden. LÄS MER

  3. 13. Det gröna gapet : En tvärkulturell flerfallsstudie om huruvida konsumenter i Sverige, Ungern och Marocko konsumerar kläder på ett hållbart sätt

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Aya Bolakhrif; Sara Dahlfors; [2022]
    Nyckelord :the green gap; consumer behavior; sustainability; clothes; Sweden; Hungary; Morocco; gröna gapet; konsumentbeteende; hållbarhet; kläder; Sverige; Ungern; Marocko;

    Sammanfattning : Klädindustrin är en av världens mest förorenade industrier och har en stor negativ miljöpåverkan. Medvetenheten och intresset av miljöfrågor ökar samtidigt som det finns en ovilja hos konsumenter att köpa hållbara produkter, vilket kallas ”det gröna gapet”. LÄS MER

  4. 14. Kollaborativ modekonsumtion - en miljömässigt hållbar konsumtionsmodell?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Saga Broberg; Christina Karlsson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Kollaborativ modekonsumtion är ett relativt nytt begrepp som har utvecklats i samband med att olika affärsmodeller för delningsekonomier vuxit fram. Utvecklingen av ny teknologi har möjliggjort för nya former av internetbaserade affärsmodeller att ta form. LÄS MER

  5. 15. Attityder kring återbruk bland invånare i Tranås kommun : Inför byggandet av ett återbrukshus

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Caroline Lundborg; [2022]
    Nyckelord :Återanvändning; konsumenters attityder; second-hand; cirkulär ekonomi; avfallsförebyggande; återvinningscentraler; avfallshierarki;

    Sammanfattning : Den globala befolkningen ökar, lika så vår konsumtion och våra avfallsmängder. Miljöpåverkan från vår konsumtion är stor och en förändring till en mer hållbar och cirkulär konsumtion behöver eftersträvas. LÄS MER