Sökning: "hållbar utveckling lgr11"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden hållbar utveckling lgr11.

  1. 1. Hållbar utveckling i NO och SO : En jämförelse av tryckta och digitala läromedel med hjälp av tre undervisningstraditioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Josefine Byberg; Alina Åstrand; [2021]
    Nyckelord :Den faktabaserade undervisningstraditionen; den normativa undervisningstraditionen; den pluralistiska undervisningstraditionen; hållbar utveckling; läromedel;

    Sammanfattning : Som framtida verksamma lärare har det varit intressant att undersöka hur hållbar utveckling behandlas i tryckta respektive digitala läromedel för SO-, och NO-, ämnen i mellanstadiet. För att ta reda på detta genomförde vi en läromedelsanalys av relevanta läromedel för att ta reda på vad som skiljer sig innehållsmässigt i texten utifrån de tre undervisningstraditionerna för miljö,- och hållbarhetsundervisning samt se hur stor del, procentuellt, hållbar utveckling tog upp utav det totala antalet sidor i diverse läromedel. LÄS MER

  2. 2. Kan Tove Jansson skapa mening i undervisningen? : En kvalitativ textanalys kring tre muminböckers möjligheter som didaktiska resurser i tema och identitetsutvecklande arbete.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Carolina Pettersson; Tove Grannäs Brännström; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa textanalys har framträdande teman och motiv i Tove Janssons muminböckeranalyserats kring hur de kan utgöra didaktiska resurser i ett tema och identitetsutvecklande arbete.De muminböcker som analyserats är Småtrollen och den stora översvämningen (1945), Kometen kommer(1968) och Trollkarlens hatt (1948). A.J. LÄS MER

  3. 3. Hållbar utveckling i undervisningen, en utmaning? : en undersökning om hur lärare i åk 7-9 uppfattar sin undervisning relaterat till hållbar utveckling i naturorienterande ämnen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anna-Karin Relfsson; [2020]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; hållbarhetsperspektiv; undervisningsmetoder; undervisningstraditioner; läroplan;

    Sammanfattning : Men denna kvalitativa studie undersöks hur lärare uppfattar och beskriver sin undervisning relaterat till hållbar utveckling. Samt hur läraren upplever och kopplar sin undervisning till läroplanen (Lgr11). LÄS MER

  4. 4. Hållbar utveckling i teknikämnet : Analys av läroböcker i teknik förgrundskolans åk 7–9och teknik 1 för gymnasiet

    Kandidat-uppsats, KTH/Lärande

    Författare :Erika Bellander; Dimitrios Manolopoulos; [2019]
    Nyckelord :Technology Subject; Curriculum; textbooks; steering documents; UN s 17 Global Goals; Ny Teknik magazine; Sustainable development; Technology; Thematic analysis of student literature in technology for high school y.7–9 and college course 1; Hållbar utveckling; Teknikböcker; Ny Teknik; Teknikämnet; styrdokument; Skolverket; FNs 17 Globala Mål; Lgr11; Gy2011; läroböcker; läroplaner; kursplaner; ämnesplaner; tematisk analys;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om att undersöka hur aktuella läroböcker i teknik på grundskolanshögstadium och teknik 1 på gymnasiet adresserar hållbar utveckling (HU). Läroböckerna harjämförts med aktuella läroplaner för både Lgr11 och Gy2011 samt några externa källor, FN:s17 Globala Mål och tidningen Ny Teknik. LÄS MER

  5. 5. Bärande begrepp i biologi : En analys av läroplanen i biologi, skolans läroböcker och lärares läromedel i biologi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Mathilda Liljemark; [2019]
    Nyckelord :Begrepp; Biologi; läromedel; kursläromedel; ämnesspecifik;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att lyfta fram centrala begrepp i biologi utifrån det centrala innehållet i Lgr11 och se hur läromedel och lärares kursläromedel behandlar dessa begrepp. Begreppen som förekom delades upp tematiskt och ett av de teman som förekom var hållbar utveckling. LÄS MER