Sökning: "hållbar utveckling slöjd"

Visar resultat 11 - 15 av 20 uppsatser innehållade orden hållbar utveckling slöjd.

  1. 11. Skapande i relation till hållbar konsumtion : Hur människor som arbetar med skapande i form av hantverk uppfattar och förhållersig till hållbar utveckling

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Frida Arwidson; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : För att svara på frågeställningarna om hur nuvarande och tidigare studenter på kandidatprogrammet Slöjd, hantverk och formgivning vid Linköpings universitet, som arbetar med skapande i form av hantverk, uppfattar och förhåller sig till hållbart skapande och hållbar konsumtion har materialet från fokusgruppsintervjuerna delats in i fyra kategorier. Dessa kategorier är Hållbar design, Hållbara produktionsmönster, Hållbara konsumtionsmönster och Stödjande system. LÄS MER

  2. 12. Återbruk och undervisning : En kvalitativ studie av kombinationen textilslöjd och miljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Karin Åslund; [2016]
    Nyckelord :Bomull; textil konsumtion; textil avfallshantering; hållbar utveckling; Lgr 11;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för uppsatsen har varit att söka fakta gällande miljöfrågor som rör bomullsmaterialet och textil avfallshantering. Detta som starkt argument för arbetsmomentet återbruk i textilslöjden. LÄS MER

  3. 13. Textilt återbruk : En studie om elevers och lärares attityder till hållbar utveckling i textilslöjden

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Helena Karlsson; [2016]
    Nyckelord :textilslöjd; textilt återbruk; hållbar utveckling; intervju; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka textillärares och elevers reflektioner kring textilt återbruk i vardagen och i textilslöjden. Textilt återbruk är ett begrepp som används i samband med att begagnade kläder och textilier återanvänds till nya produkter. LÄS MER

  4. 14. Hållbar utveckling på slöjden : Nyutbildade slöjdlärare om hållbar utveckling på skolslöjden

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Jenny Andersson; [2015]
    Nyckelord :slöjd; hållbart lärande; hållbar utveckling; miljö; Lgr 11; återbruk;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att jämföra diskurser med nyutbildade slöjdlärares resonemang om skolslöjd och hållbar utveckling. Detta gjorde jag genom att utföra en semistrukturerad intervjustudie där fem nyutbildade slöjdlärare ingick. LÄS MER

  5. 15. Slöjden. Diskursen. Läroplanen. : Slöjdämnets möjligheter att gestalta hållbar utveckling.

    Master-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Hanna Hofverberg; [2013]
    Nyckelord :slöjd; diskurs; läroplansteori; pragmatism; meningsskapande; undervisning och hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Visionen om hållbar utveckling är komplex, men trots detta ska slöjdundervisningen enligt Skolverket bidra till att eleverna utvecklar kunskaper som främjar en hållbar utveckling. Uppsatsens syfte är att belysa förutsättningar för meningsskapandet ifråga om hållbar utveckling i slöjdämnet. LÄS MER