Sökning: "hållbar utveckling slöjd"
Visar resultat 11 - 15 av 20 uppsatser innehållade orden hållbar utveckling slöjd.
11. Skapande i relation till hållbar konsumtion : Hur människor som arbetar med skapande i form av hantverk uppfattar och förhållersig till hållbar utveckling
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikationSammanfattning : För att svara på frågeställningarna om hur nuvarande och tidigare studenter på kandidatprogrammet Slöjd, hantverk och formgivning vid Linköpings universitet, som arbetar med skapande i form av hantverk, uppfattar och förhåller sig till hållbart skapande och hållbar konsumtion har materialet från fokusgruppsintervjuerna delats in i fyra kategorier. Dessa kategorier är Hållbar design, Hållbara produktionsmönster, Hållbara konsumtionsmönster och Stödjande system. LÄS MER
12. Återbruk och undervisning : En kvalitativ studie av kombinationen textilslöjd och miljö
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Utgångspunkten för uppsatsen har varit att söka fakta gällande miljöfrågor som rör bomullsmaterialet och textil avfallshantering. Detta som starkt argument för arbetsmomentet återbruk i textilslöjden. LÄS MER
13. Textilt återbruk : En studie om elevers och lärares attityder till hållbar utveckling i textilslöjden
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka textillärares och elevers reflektioner kring textilt återbruk i vardagen och i textilslöjden. Textilt återbruk är ett begrepp som används i samband med att begagnade kläder och textilier återanvänds till nya produkter. LÄS MER
14. Hållbar utveckling på slöjden : Nyutbildade slöjdlärare om hållbar utveckling på skolslöjden
M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Syftet med denna uppsats var att jämföra diskurser med nyutbildade slöjdlärares resonemang om skolslöjd och hållbar utveckling. Detta gjorde jag genom att utföra en semistrukturerad intervjustudie där fem nyutbildade slöjdlärare ingick. LÄS MER
15. Slöjden. Diskursen. Läroplanen. : Slöjdämnets möjligheter att gestalta hållbar utveckling.
Master-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Visionen om hållbar utveckling är komplex, men trots detta ska slöjdundervisningen enligt Skolverket bidra till att eleverna utvecklar kunskaper som främjar en hållbar utveckling. Uppsatsens syfte är att belysa förutsättningar för meningsskapandet ifråga om hållbar utveckling i slöjdämnet. LÄS MER