Sökning: "hållbarhetsmärkningar"

Visar resultat 11 - 15 av 18 uppsatser innehållade ordet hållbarhetsmärkningar.

  1. 11. "Hållbarhetsmärkningar som hjälper eller stjälper?"

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Julia Guttormsen; Julia Carlsson; [2018-06-12]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 12. Hållbarhetsmärkningar i klädbranschen - ett sätt att bygga varumärkeskapital?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sofia Bjursåker; Gustav Johansson; Lovisa Walldén Persson; [2018]
    Nyckelord :Varumärkeskapital; Kundbaserat varumärkeskapital; Klädbranschen; Hållbarhetsmärkning; E-handel; Brand equity; Customer-based brand equity; Clothing industry; Sustainability label; E-commerce; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur en hållbarhetsmärkning av kläder i en e-handelskontext påverkar ett företags varumärkeskapital. Metod: Studien utgick från en kvantitativ ansats där tre av Aakers (1991) fem dimensioner av kundbaserat varumärkeskapital operationaliserades. LÄS MER

  3. 13. Konkurrerar hållbarhetsmärkningar med varandra? En kvantitativ studie om konsumenters preferens för ekologisk och närproducerad märkning

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Emil Suko; Einar Carlsson; [2018]
    Nyckelord :Sustainability; Eco-labels; Organic food; Locally produced food; Consumer behavior;

    Sammanfattning : Along with the European agricultural crises in the early 90's, consumers became more aware of what they ate, demanding a system for evaluating the quality of food and beverage. As a response, producers and retailers launched sustainable food labels, as a sign of quality and the environmental footprint of their goods. LÄS MER

  4. 14. Konsumenters uppfattning av hållbarhetsmärkningar i dagligvaruhandeln : Hur köpbeslutet påverkas

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Emma Ackelid; Gabriella Stenmark; [2017]
    Nyckelord :Sustainable labelling; eco-labelling; green labelling; green marketing; buying behaviour; buying decision; consumer motivation;

    Sammanfattning : Hållbarhet är en stark faktor som påverkar både konsumenter och företag i växande utsträckning. Att medvetet konsumera i enlighet med hållbara riktlinjer ligger i många konsumenters intresse, och företag utvecklar kontinuerligt strategier för att bemöta konsumentbehov och höja sin försäljning. LÄS MER

  5. 15. Hållbarhetsmärkningar – en möjligt hållbar kommunikationsväg - En studie ur ett konsumentperspektiv på hållbarhetsmärkningar inom kaffeindustrin

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Bernhard Brundin; Marta Kisch; [2016-09-05]
    Nyckelord :Hållbarhetsmärkningar; Hållbarhet; Konsumenter; Konsumtion och Kaffe.;

    Sammanfattning : Bakgrund Det cirkulerar idag en väldigt stor mängd olika hållbarhetsmärkningar med fokus på miljömässig samt social hållbarhet. Denna mängd märkningar gör det svårt för konsumenten att genom de navigera sig till ett hållbarhetsmedvetet val. LÄS MER