Sökning: "högläsning fantasi"

Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden högläsning fantasi.

  1. 1. ”Jag ÄLSKAR högläsning!” : Sociala samspel i samband med högläsning i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Linda Hautala; Sara Hultqvist; [2023]
    Nyckelord :Reading aloud; social interaction; love of reading; language development; Högläsning; sociala samspel; läslust; språkutvecklande arbete.;

    Sammanfattning : Vi har gjort en kvalitativ studie vars syfte är att undersöka hur lärare i förskoleklass arbetar med högläsning. Högläsning kan bidra till att eleverna får en positiv läsupplevelse vilket i sin tur kan stimulera elevernas läslust och läsförståelse, samt utveckla deras ordförråd och förmåga att lyssna och koncentrera sig. LÄS MER

  2. 2. "För det är ju helt magiskt med bilderböcker..." : En kvalitativ studie om hur förskollärare tillämpar bilderböcker för att främja barns språkutveckling i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linnéa Hermann Hallin; Sara Johansson; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; Bilderböcker; Språkutveckling; Högläsning; Läsmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver att de tillämpar bilderböcker för att främja barns språkutveckling i förskolan. Frågeställningarna som har besvarats är: Hur beskriver förskollärarna att de arbetar med barns språkutveckling med stöd av bilderböcker? Hur beskriver förskollärarna att undervisning genom bilderböcker kan främja barns språkutveckling? Genom en kvalitativ metod med två samtal i fokusgrupper har studien genomförts. LÄS MER

  3. 3. Bokformens betydelse och elevens inkludering i högläsningssammanhang : En fenomenografisk studie om utvecklingen av elevers läslust i tidig skolålder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Mirjam Reuterswärd; Boel Melin; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; läslust; intresse; inkludering; illustrationer; engagemang;

    Sammanfattning : Den här studien utgår från en kombinerad enkät- och intervjustudie där vi undersöker vilken betydelse de olika bokformerna kapitelbok och bilderbok har för att främja elevers vilja att lyssna till högläsning i skolan. Som ett komplement till detta vill vi se vilken betydelse delaktigheten i valet av bokform har för att främja elevers vilja att lyssna till högläsningsboken. LÄS MER

  4. 4. “Högläsning lägger grunden till all fortsatt utveckling egentligen” : En inblick i pedagogers syn på högläsningens erbjudanden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Cornelia Johansson; Sarah Söderberg; [2022]
    Nyckelord :högläsning; förskola; pedagoger; erbjudanden; affordance;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om ‘affordances’ (erbjudanden) genom högläsning där syftet är att få en inblick i hur pedagoger beskriver de erbjudanden som högläsningssituationer kan ge barnen. Förskolan har som uppdrag att ge barnen förutsättningar att genom högläsning få utveckla sitt språk. LÄS MER

  5. 5. Högläsning bidrar till mer än lugn och ro : Förskollärares beskrivningar och arbetssätt med högläsning relaterat till barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Evelina Bengtsson; Sofia Isaksson; [2022]
    Nyckelord :högläsning; språkutveckling; förskola; arbetssätt; organisation;

    Sammanfattning : Sammanfattning Tidigare forskning visar att barn som får erfara och uppleva högläsning med tillhörande samtal ges möjlighet till att utveckla sin litteracitet i högre grad än barn som inte blir höglästa för. Det är därför betydande att pedagoger på förskolan arbetar aktivt med högläsning för att erbjuda alla barn läsupplevelser på förskolan och att barnen ges möjlighet att tycka och tänka om bokens innehåll. LÄS MER