Sökning: "högskolan Kristianstad fritidshem"
Visar resultat 6 - 10 av 66 uppsatser innehållade orden högskolan Kristianstad fritidshem.
6. Lekens betydelse i fritidshemmet : Utifrån pedagogernas uppfattning
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för utbildningsvetenskap inriktning fritidshem och förskolaSammanfattning : Undersökningens syfte är att undersöka kvalitativa skillnader i pedagogers uppfattningar kring leken i fritidshemmet. Undersökningen utgår från ett fenomenografiskt perspektiv, då den riktar sig åt pedagogernas uppfattningar om lekens betydelse i fritidshemmet. LÄS MER
7. Fritidshemmet – en trygg och lustfylld lärandearena : En diskursanalys av fritidspersonalens konstruktion av ideal för fritidshemmets verksamhet
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Fritidshemmet har enligt tidigare forskning befunnit sig i ett spänningsfält mellan socialpedagogiska och utbildningspedagogiska värden sedan integreringen med skolan på 1990-talet. Mot den bakgrunden är syftet med studien att belysa bilden av fritidshemmets verksamhet som framträder i personalens tal. LÄS MER
8. Samverkan mellan skola och fritidshem : Påverkansfaktorer utifrån ett maktperspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med vårt arbete har varit att undersöka samverkan mellan lärare i fritidshem och grundskollärare, genom att belysa olika påverkansfaktorer utifrån ett maktperspektiv. För att kunna besvara våra frågeställningar fann vi genom tidigare forskning påverkansfaktorer på samverkan utifrån ett maktperspektiv och vi kategoriserade dem i underrubriker i både tidigare forskning samt i analys och resultat. LÄS MER
9. Fritidshemslärares upplevelse av arbete med elevgrupper i olika storlek
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för utbildningsvetenskap inriktning fritidshem och förskolaSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare i fritidshem upplever att arbeta med elevgrupper i olika storlekar i fritidshemsverksamheten. Studien är inspirerad av det fenomenologiska perspektivet, det vill säga tillvägagångssättet tar sin utgångspunkt i individens upplevelser samt personliga erfarenheter. LÄS MER
10. Tillgänglighetens inverkan på fritidshemsundervisningen : en kvalitativ intervjustudie om lärares i fritidshem syn på fritidshemsundervisningen
M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Att arbeta inom fritidshemmet idag upplever vi vara ett mångfacetterat och komplext arbete. Det innebär stora utmaningar där lärare i fritidshem behöver förhålla sig till en mängd olika faktorer i allmänhet såsom organisation, ledning, outbildad personal, personaltäthet, samverkan och materialtillgång, vilka alla på något sätt inverkar på fritidshemsundervisningen. LÄS MER