Sökning: "hem och konsumentkunskap genus"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden hem och konsumentkunskap genus.
1. Vad säger bilden? En normkritisk bildanalys av läromedel utifrån genus, rasifiering och funktionsnedsättning
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Vårt syfte med denna studie är att undersöka hur skolans läromedel väljer att representera människor i sitt material. Vi har valt att göra en empirisk bildanalys av två läromedelsböcker som används i undervisningen i våra respektive ämnen Hem- och Konsumentkunskap samt Religion. LÄS MER
2. Vad säger bilden? En normkritisk bildanalys av läromedel utifrån genus, rasifiering och funktionsnedsättning
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Vårt syfte med denna studie är att undersöka hur skolans läromedel väljer att representera människor i sitt material. Vi har valt att göra en empirisk bildanalys av två läromedelsböcker som används i undervisningen i våra respektive ämnen Hem- och Konsumentkunskap samt Religion. LÄS MER
3. Vad är jämställdhet i hem- och konsumentkunskap? - En ständigt stillastående förändring?
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapSammanfattning : Vad är jämställdhet i hem- och konsumentkunskap? Syftet med litteraturstudien är att ge en översikt av hur jämställdhet och hushållsarbete är kopplat till kön hela vägen från hemmet till skolan och ämnet hem- och konsumentkunskap. Metoden för examensarbetet är litteraturstudie. LÄS MER
4. Elevers attityder till ämnet Hem- och konsumentkunskap samt hållbar utveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka elevers attityder gentemot Hem- och konsumentkunskap samt hållbar utveckling. Jag har även undersökt om kunskaper i hållbar utveckling som tas upp i ämnet bidrar till en miljömedveten handling i praktiken och hur intresset för Hem- och konsumentkunskap och hållbar utveckling ser ut utifrån ett genusperspektiv. LÄS MER
5. "Men det här är ju kvinnogöra" : En studie om hur lärare ser på och praktiserar jämställdhet och genus i HKK
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kostvetenskapSammanfattning : Sammanfattning Kvinnor och män har historiskt sett ansetts ha olika fysiska och psykiska förutsättningar och den norm i samhället som vi levt efter har varit mannens. Kvinnans plats var i hemmet som maka, mor och husfru. I och med samhällets utveckling förändrades den könsspecifika arbetsfördelningen och kvinnan började förvärvsarbeta. LÄS MER