Sökning: "hermeneutic perspective"

Visar resultat 26 - 30 av 671 uppsatser innehållade orden hermeneutic perspective.

  1. 26. Visionen om en blandstad : Förnyelseprojekt och deras påverkan i utvalda svenska miljonprogramsområden

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Meryam Elsakka; Valona Citaku; [2023]
    Nyckelord :Million program; Mixed city; Urban planning; Sustainable urban and building development; Miljonprogram; Bladstad; Stadsplanering; Hållbar stad- och bebyggelseutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att få en djupare kunskap och förståelse för den innovativa utvecklingen som sker i samband med förnyelseprojekt i svenska miljonprogramsområden. De för studien utvalda områdena är Råslätt i Jönköping, nordöstra Gårdsten i Göteborg, Drottninghög i Helsingborg och Karlslund i Landskrona med fokus på delområdet Pilängen. LÄS MER

  2. 27. Den svenska idrottspolitiken som blev föremål för spelmarknaden : En studie om historiska bildningar och sociala konstruktioner utav den historiska och samtidens idrott- och spelpolitik i Sverige

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Kim Svensson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to understand the structure and governance of sports and gambling policy that has been applied in Sweden. Furthermore, the aim is to examine who has had power and who has power in the contemporary design of sports and gambling policy, based on archaeological and genealogical perspectives and technologies of power. LÄS MER

  3. 28. Att möjliggöra elevinflytande inom SO-undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Viktoria Lantz; Jessica Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :curriculum; democracy; elementary school; hermeneutic; participation; student influence; social studies education; sociocultural perspective; teacher-student relationship; demokrati; delaktighet; elevinflytande; grundskola; hermeneutik; lärare-elevrelation; läroplan; samhällsorienterande ämnen; sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : I läroplanen står det att lärarna har ett ansvar att föra in elevinflytande i undervisningen men då styrdokumenten inte skriver fram hur detta ska möjliggöras i praktiken, kan detta skapa en osäkerhet hos lärarna hur de ska välja att möjliggöra detta i undervisningen. Utifrån tidigare forskning kan vi utläsa att lärarna uttrycker elevinflytande som en svårighet då detta blir upp till var och en att tolka. LÄS MER

  4. 29. "Ni säger bara 'ja!' Säg något mer!" : En praktiknära studie om textsamtal i geografiämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Joakim Johansson; Dan Klarström; [2023]
    Nyckelord :Participation; scaffolds; text discussion; actively involvement; dialogue; sociocultural perspective; conversation analysis; scaffolding; Textsamtal; stödstrukturer; deltagande; delaktighet; dialog; sociokulturellt perspektiv; samtalsanalys; stöttning;

    Sammanfattning : “You just say ‘yes!’ Say something more!” A study of pupils participation, active involvement, motivation and development through student discussion of factual texts about the concepts of climate and sustainable development.  The purpose of this study is to investigate whether student-led text conversations about concepts in the subject of geography, with the help of support structures, can be designed in a way that promotes discussion between pupils. LÄS MER

  5. 30. Alla kan bli statsminister : En narrativ studie med rektorer i särskilt utsatta områden.

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Malin Jemander; [2023]
    Nyckelord :School leader; principal; low socioeconomic status; diversity; urban schools and context.; Kontext; särskilt utsatt område; rektor; rektorers arbete och ledarskap;

    Sammanfattning : This study is based on data from eight interviews with principals who lead schools in particularly vulnerable areas, where gang crime, exclusion, overcrowding and poverty are commonplace. The research questions are about their own view of their work in relation to the context. LÄS MER