Sökning: "higher education in english"

Visar resultat 21 - 25 av 97 uppsatser innehållade orden higher education in english.

  1. 21. Sambandet mellan fysisk aktivitet, övervikt och episodiskt minne för vuxna över 50 år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Filip Larsson; Erika Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Episodic memory; physical activity; overweight; healthy aging; interaction; interaction effect; Episodiskt minne; fysisk aktivitet; övervikt; hälsosamt åldrande; interaktion; interaktionseffekt;

    Sammanfattning : I samband med åldrandet ses ofta en försämring av människors kognitiva förmågor, däribland det episodiska minnet, vilket är avgörande för vardagligt fungerande och livskvalitén för äldre. Livsstilsfaktorer som fysisk aktivitet (FA) och övervikt har tidigare kopplats till hälsosamt åldrande och visat sig påverka graden av försämring. LÄS MER

  2. 22. Explicit Writing Instruction : A Genre-based Analysis for Developing Scaffolding for Diploma Project Writing

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Daniel Olsson; Alice Vahlén; [2021]
    Nyckelord :academic writing; CARS model; degree project; diploma project; explicit writing instruction; L2 writing instruction; EFL writing instruction; John Swales;

    Sammanfattning : With an increase of Swedish upper-secondary students’ motivation to enrol in university studies (Statistics Sweden, 2020a, 2020b), teachers must ensure that learners are adequately equipped to meet the expectations of higher education. However, in a national report, Skolinspektionen (2015) states many students fail to meet the standards of academic writing when undertaking the diploma project. LÄS MER

  3. 23. LERGJORD : Stampad lerjord som ett innovationsmaterial i Skåne

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Ludvig Dovberg; Löfgren Tobias; [2021]
    Nyckelord :Architecture; Rammed earth; Building construction; Circular architecture; Bio-based material; Dare-to-build; Learn-by-doing; Arkitektur; Stampad lerjord; Byggnadskonstruktion; Cirkulärt byggande; Biobaserade material; Dare-to-build; Learn-by-doing;

    Sammanfattning : Lergjord is a thesis that puts emphasis on the possibility of innovation by using local biobased material in the building industry of Skåne in Sweden. The thesis examines if rammed earth can be used in the implementation of LFM30 (Translated into English: Local Sustainable Goals in Malmö by 2030). LÄS MER

  4. 24. Social bakgrund och studieframgång i skolans svenskämne : en kvalitativ studie om läs- och skrivundervisning för elever från studieovana hem

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning; Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Jeannie Olsson Frisk; Fanny Ågren; [2021]
    Nyckelord :kompensatoriskt uppdrag; social bakgrund; föräldrars utbildningsnivå; explicit undervisning; läs- och skrivundervisning; compensatory education; social background; parents level of education; explicit teaching; write and reading instruction; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Nationell betygsstatistik visar att elever vars föräldrar inte har en eftergymnasial utbildning tenderar att lämna grundskolan med lägre betyg än elever med akademiskt meriterade föräldrar. Prestationsskillnaderna är stora i alla skolans kärnämnen, men framför allt i svenskämnet (se SIRIS 2020). LÄS MER

  5. 25. Turn-taking in university seminars : A study of discourse management and power asymmetry in academic classroom settings

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Sara Hellman; [2021]
    Nyckelord :Institutional discourse; turn-taking; power; asymmetry; classroom discourse; CA; CDA;

    Sammanfattning : The present study analyses turn-taking in spoken discourse in seminar settings of higher education. The aim of the study is two-fold, (i) to explore how teachers organize their classroom discourse in terms of turn-taking structure, discursive organization and the subject positions of teachers and students and (ii) to further explore how power asymmetry in the teacher-student relationship may be realized in institutional discourse settings such as classrooms. LÄS MER