Sökning: "hur inlärning fungerar"

Visar resultat 1 - 5 av 108 uppsatser innehållade orden hur inlärning fungerar.

  1. 1. “Det här är liksom hjärnkirurgi fast med psykologi” En kvalitativ analys av terapeuters upplevelser av att bedriva psykedelisk terapi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Josefin Brodell; Emil Kling Ek; [2024]
    Nyckelord :psychedelic; psychotherapy; phenomenology; qualitative and ethics; psykedelisk; psykoterapi; fenomenologi; kvalitativ och etik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Förändrade medvetandetillstånd tycks alltid ha fascinerat människor och psykoaktiva växter och svampar har använts i ceremoniella och medicinska syften världen över i århundraden. Psykedeliska substanser beskrivs i aktuell forskning inducera icke-ordinära medvetandetillstånd som tar sig uttryck i form av förvrängd kognition och perception, starka känslopåslag samt mystiska och svårbeskrivliga upplevelser. LÄS MER

  2. 2. A Bandit Approach to Indirect Inference

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Erik Ildring; Felix Steinberger Eriksson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : We present a novel approach to the family of parameter estimation methods known asindirect inference (II), using results from bandit optimization, a sub-field of reinforcementlearning concerned with stateless Markov decision processes (MDPs). First, we present theproblem of indirect inference and show how it may be cast into the general framework ofMDPs. LÄS MER

  3. 3. Elever med autismspektrumtillstånd : Specialpedagogiska metoder som stöd för elever med autismspektrumtillstånd i årskurs 4-6

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Hanna Harström; Sofia Kanwar; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogisk kompetens; anpassningar; inlärning; redskap; samspel;

    Sammanfattning : Antalet elever med autismspektrumtillstånd som är inskrivna i grundskolan har ökat under de senaste decennierna. Detta har skapat utmaningar i skolorna när personalen ska möta de olika unika behoven hos dessa elever (Roberts & Webster, 2022). LÄS MER

  4. 4. Hjärnplasticitet och inlärning av spanska på gymnasiet : Hur kan man använda neurovetenskap i pedagogiken för moderna språk?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM); Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Patricia Villaseñor de Lindholm; [2022]
    Nyckelord :moderna språk; spanska; neurovetenskap; hjärnforskning; hjärnplasticitet; beteendedesign;

    Sammanfattning : Spanska är idag det mest lästa av de valbara språken i den svenska skolan, men liksom de andra moderna språken lider spanskaämnet av problem med avhopp och motivation. Eleverna uppfattar språken som svåra, och inte så användbara. LÄS MER

  5. 5. Attribute Embedding for Variational Auto-Encoders : Regularization derived from triplet loss

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Anton E. L. Dahlin; [2022]
    Nyckelord :Variational Auto-Encoder; Triplet Loss; Contrastive Loss; Generative Models; Metric Learning; Latent Space; Attribute Manipulation; Variationsautokodare; Triplettförlust; Kontrastiv Förlust; Generativa Modeller; Metrisk Inlärning; Latent Utrymme; Attributmanipulation;

    Sammanfattning : Techniques for imposing a structure on the latent space of neural networks have seen much development in recent years. Clustering techniques used for classification have been used to great success, and with this work we hope to bridge the gap between contrastive losses and Generative models. LÄS MER