Sökning: "MILJÖUNDERVISNING I SKOLAN"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden MILJÖUNDERVISNING I SKOLAN.

  1. 1. Undervisning på grundskolor om de globala målen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Teodora Nastic; [2023]
    Nyckelord :Agenda 2030 grundskola; ESD grundskola; hållbar utveckling metoder; hållbar utveckling grundskola metod; hållbar utveckling grundskola.;

    Sammanfattning : Det som var tanken med denna kunskapsöversikt är att idag står hela världen inför utmaningar relaterade till klimatproblem, krig, fattigdom samt ojämlikheter och orättvisor. Detta bidrog till att intresset för att skriva om ämnet hållbar utveckling och Agenda 2030. LÄS MER

  2. 2. Environmental literacy : Att utveckla barns kunskaper och handlingskompetens genom miljöundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Joel Silva; Elin Lagerstedt; [2022]
    Nyckelord :ecological literacy; environmental literacy; action competence; sustainable development; enviromental education; handlingskompetens; hållbar utveckling; miljöundervisning;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt syftar till att undersöka begreppet environmental literacy, en slags förståelse för och handlingskompetens inför olika miljörelaterade frågor och problem, samt dess betydelse inom undervisning. Vi använder det engelska begreppet för att det inte finns någon vedertagen svensk översättning. LÄS MER

  3. 3. Medvetenheten om klimatfrågan bland elever i gymnasieskolan och vuxenutbildningen : En empirisk pilotstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Mattias Andersson; [2021]
    Nyckelord :climate change; environmental education; sustainable development; upper secondary school; adult education; klimatfrågan; klimatförändring; hållbar utveckling; miljöundervisning; gymnasieskolan; vuxenutbildning;

    Sammanfattning : The purpose is to study, in a pilot survey, the consciousness of climate change among pupils in secondary school and in adult education. These are the research questions: - What consciousness of climate change do the pupils have? - What are the differences in respect of climate change consciousness between men and women, pupils in adult education and in upper secondary school and pupils in pre-university programmes and in vocational programmes? ”Climate Change Consciousness” is constructed as a concept consisting of ecological, social and economic dimension as well as the components knowledge, attitudes and behaviour. LÄS MER

  4. 4. I kölvattnet av Dekaden : En undersökning om hur hållbar utveckling undervisas mot årskurserna 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linus Abrahamsson; [2017]
    Nyckelord :Sustainable development; ESD; pluralistic; education; grade 4-6; Hållbar utveckling; pluralistisk miljöundervisning; undervisning; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling som begrepp har sedan mitten av 1990-talet fått en starkare roll i samhället. Skolan är inget undantag och undervisning för hållbar utveckling ses idag som en av tre miljöundervisningstraditioner. LÄS MER

  5. 5. Håller utvecklingen : En studie om hur hållbar utveckling undervisas i årskurserna 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linus Abrahamsson; Oscar Johansson; [2016]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; pluralistisk miljöundervisning; didaktik; ämnesövergripande undervisning;

    Sammanfattning : Undervisningen i hållbar utveckling har sedan mitten av 1990-talet använts som en av tre dominerande miljöundervisningstraditioner i skolan. Hållbar utveckling är idag inget eget ämne, men kursplanen för årskurserna 4-6 lyfter fram begreppet i flertalet ämnen samt att området ska ses ur ett ämnesövergripande perspektiv. LÄS MER