Sökning: "huvudvärk skolsköterska"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden huvudvärk skolsköterska.

  1. 1. Skolsköterskans omvårdnadsåtgärder till elever med återkommande huvudvärk : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Maria Gerhardsson; Elin Lindström; [2021]
    Nyckelord :headache; mental illness; nursing measures; pupils; school nurse; elever; huvudvärk; omvårdnadsåtgärder; psykisk ohälsa; skolsköterska;

    Sammanfattning : Psykisk ohälsa har ökat bland barn och unga i samhället. Huvudvärk kan vara ett psykosomatiskt symtom som indikerar psykisk ohälsa. Skolsköterskans hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande arbete har en avgörande betydelse för att uppmärksamma de elever som söker för återkommande huvudvärk. LÄS MER

  2. 2. Skolsköterskans upplevelse av att möta elever med psykisk ohälsa

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Amanda Brandt; Veronica Grynge; [2019]
    Nyckelord :skolsköterska; psykisk ohälsa; elever; samverkan; kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Psykisk ohälsa har ökat de senaste åren bland unga. Skolan kan vara en av stressfaktorerna för unga barn. Skolan skall arbeta hälsofrämjande, den skall skapa miljöer där elevers hälsa och lärande främjas. Utbildning är av vikt för att kunna uppleva hälsa och på sikt klara sig i livet. LÄS MER

  3. 3. Skolsköterskans erfarenhet av att arbeta hälsofrämjande och förebyggande med stress hos skolbarn

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Anna Johansson; Elin Nilsson; [2019]
    Nyckelord :School nurse; stress; students; health promotion; preventive; Skolsköterska; stress; skolbarn; hälsofrämjande; förebyggande;

    Sammanfattning : Bakgrund: Stress är ett ökande problem för barn i Sverige. Den psykiska ohälsan ökar och rapporter om skolbarns hälsa visar på en ökning av huvudvärk och magont. Skolsköterskan möter dessa barn i skolan och kan utifrån dessa möten arbeta hälsofrämjande och förebyggande med stress hos skolbarnen. LÄS MER

  4. 4. Varje elev räknas : Elevhälsans förebyggande och hälsofrämjande insatser mot psykisk ohälsa på högstadiet

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Sandra Kassman; Linn Lissel; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar  Syftet med studien var att undersöka hur elevhälsan arbetar förebyggande och hälsofrämjande med psykisk ohälsa. -      Hur arbetar elevhälsan för att nå ut till alla elever?  -      Hur arbetar elevhälsan hälsofrämjande mot psykisk ohälsa?  -      Vilka riskbeteenden ser elevhälsan hos eleverna gällande psykisk ohälsa? Metod  I denna studie deltog totalt 11 personer från fem olika skolor där alla har en yrkesroll inom elevhälsan. LÄS MER

  5. 5. ”Ni dricker ju kaffe, då måste ju vi få dricka någonting också” : Skolsköterskors erfarenheter av högstadieelevers konsumtion av energidrycker

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Frida Bäckström; [2016]
    Nyckelord :Skolsköterska; energidryck; erfarenheter; högstadiet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Barn och ungdomar är de största konsumenterna av energidrycker inom EU. Energidryckens huvudingrediens är koffein, vilket kan vara skadligt i höga doser. Vanliga biverkningar av koffein är hjärtklappning och huvudvärk. LÄS MER