Sökning: "identitetsutveckling och utvecklingsstörning"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden identitetsutveckling och utvecklingsstörning.

  1. 1. "Inte VI och DOM". En kvalitativ studie om samverkan mellan gymnasiesärskolan och introduktionsprogrammen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Linda Olsson; Maria Runge; [2015-07-02]
    Nyckelord :samverkan; identitetsutveckling och utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : De nya styrdokumenten för gymnasieskolan och gymnasiesärskolan som kommit i bruk de senaste åren har gett elever som till följd av sin utvecklingsstörning inte är behöriga att söka till ett nationellt gymnasieprogram nya möjligheter. De kan nu inte bara genomföra sin gym-nasieutbildning inom gymnasiesärskolans ramar utan kan nu även söka och antas till gymna-sieskolans introduktionsprogram. LÄS MER

  2. 2. Vem är jag? : Elevers upplevelser av delaktighet och identitetsutveckling i gymnasiesärskolan utifrån tidigare skolgång.

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Malin Stoltz; [2015]
    Nyckelord :Delaktighet; elevperspektiv; gymnasiesärskola; identitet; tillhörighet; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva gymnasiesärskolelevers upplevelser utifrån tidigare skolgång, där de gått integrerat i grundskolan, samt synliggöra hur övergången till gymnasiesärskolan påverkar deras identitetsutveckling. Arbetet ger en översikt av tidigare forskning om utvecklingsstörning, styrdokument, specialpedagogiska perspektiv och identitet och delaktighet. LÄS MER

  3. 3. Autism i grundskolan efter den nya skollagen 2011. En explorativ studie om elevers interaktion

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Mossberg; [2014-04-24]
    Nyckelord :autism; AST; inkludering; integrering; samspel; interagera; symbolisk interaktionism;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att kartlägga interaktionen mellan elever med autismspektrumtillstånd (AST) utan utvecklingsstörning och elever utan AST i skolan. Ett annat syfte är att utreda den pedagogiska planeringen med avseende på samspelet mellan eleverna. LÄS MER

  4. 4. Som alla andra : Delaktighet och identitetsutveckling hos elever i gymnasiesärskolan.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Jill Johansson; [2014]
    Nyckelord :Special school; intellectual disability; identity; participation; Särskola; utvecklingsstörning; identitet; delaktighet;

    Sammanfattning : Särskolan är idag en skolform för elever med intellektuell funktionsnedsättning. Syftet med denna studie är att få ökad kunskap om och fördjupad förståelse för hur tillhörighet till särskolan kan upplevas och påverka identitetsutveckling hos elever med lindrig utvecklingsstörning. LÄS MER

  5. 5. Ungdomar med lindrig utvecklingsstörning och deras syn på sin identitet och framtid

    Kandidat-uppsats, Institutionen för socialt arbete - Socialhögskolan

    Författare :Annica Hammarström; [2004]
    Nyckelord :Utvecklingsstörning; Identitet; Framtidstro; Integration; Segregation;

    Sammanfattning : I uppsatsen undersöks vilken betydelse faktorer som familj, skola och vänner har för identitetsuppfattningen hos ungdomar med lindrig utvecklingsstörning, från deras eget perspektiv. Genom tematiska intervjuer med fem ungdomar som går i gymnasiesärskola har undersöks hur de såg på sin barndom, uppväxt, familjerelationer, kamrater och den egna självbilden. LÄS MER