Sökning: "idiomförståelse"
Hittade 5 uppsatser innehållade ordet idiomförståelse.
1. Close shoots no rabbit : En studie av idiomförståelse hos gymnasieungdomar
Master-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie var att granska gymnasieskolungdomars generella förståelse av idiom. Vidare syftade studien även till att analysera eventuella skillnader utifrån kön samt även gymnasieprograminriktning. LÄS MER
2. Att ta sig vatten över huvudet : En studie om idiomförståelse ur ett tvåspråkighets- och andraspråksperspektiv
Kandidat-uppsats, Avdelningen för allmän språkvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur väl tvåspråkiga elever i årskurs 9 behärskade vanligt förekommande idiomatiska uttryck i skrivet språk. Tre faktorer som enligt tidigare studier visat sig påverka idiomförståelse är; semantisk transparens, om uttrycket står i en kontext samt tidigare kännedom om uttrycket. LÄS MER
3. Gå på knäna, vaddå, krypa eller? : Om idiomförståelse hos elever i grundskolans senare år
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Ämnesavdelningen för svenska språket och engelskaSammanfattning : Den här studien handlar om metaforiska lexikaliserade fraser, alltså idiom. Det primära syftet är att ta reda på huruvida elever i grundskolans senare år förstår idiom. Ett sekundärt syfte är att se om det finns idiomförståelseskillnader mellan elever som lever i olika delar av samhället. LÄS MER
4. Inflytandet av kontext, språkförmåga och arbetsminne på förståelse av idiom hos barn med normal språkutveckling och hos barn med språkstörning
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Idiom, som denna studie kommer att behandla, är metaforiska uttryck som har en fast betydelse och där de ingående orden oftast inte kan böjas, som t. ex. uttrycket "det har du fått om bakfoten". Studien är uppdelad i två delar. LÄS MER
5. "Vad har du på hjärtat"? Betydelsen av vanlighet och genomskinlighet för idiomförståelse hos normalspråltiga skolbarn
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Idiom är en typ av språkliga uttryck som vi ofta använder i vårt tal t ex "jag ska hålla tummarna". Vissa forskare menar att ju vanligare ett idiom är desto lättare har barn att förstå det. Andra forskare anser att graden av genomskinlighet i idiomet är avgörande för förståelsen. LÄS MER