Sökning: "ikt inkludering"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden ikt inkludering.

  1. 1. Hur en digital verksamhet blir verklighet En systematisk litteraturstudie om digitala verktyg som stöd för lärande, utveckling och inkludering i förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Beatrice Andersson; Magnus Thyselius; NIqie Johansson; [2023-10-19]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digitalisering; IKT; inkludering; lärande; utveckling; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie har varit att kartlägga vad forskning säger om hur de digitala verktygen kan användas som ett stöd för barnens utveckling, lärande och inkludering i förskolan. Mer specifikt ville vi undersöka om det fanns några möjligheter och hinder kring arbetet med de digitala verktygen som stöd i förskolan och därmed hur implementeringen kan ske. LÄS MER

  2. 2. Inkludering genom IKT-verktyg i skrivundervisningen : En kvalitativ studie om några F-3-lärares perspektiv på IKT-verktyg i svenskämnets skrivundervisning, hur den digitala skrivundervisningen inkluderar eleverna, möjligheter och hinder.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Nilsson; Elin Lindgren; [2023]
    Nyckelord :IKT-verktyg; inkludering; ASL; motivation;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur några F-3-lärare resonerar kring användning av IKT-verktyg i svenskämnets skrivutvecklingsarbete för att inkludera samtliga elever och vilka möjligheter respektive hinder som upplevs med dess användning. Studien genomförs med hjälp av en kvalitativ ansats i form av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Bank-Id, ett socialt exkluderande verktyg bland personer över 65år? : En studie om digitalt utanförskap

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Dalya Dawit; Sabba Starborg; [2023]
    Nyckelord :Digital exclusion; Digitalization; Digital inclusion; Digital divide; Sustainability; E-identification; Bank-Id; Fredja-ID; IKT; Digitalt utanförskap; Digitalisering; Digital delaktighet; Digital ojäm-likhet; Hållbarhet; E-legitimation; Bank-ID; Freja-ID; IKT;

    Sammanfattning : Digitization is shaping society, services that were previously handled analogically are now managed digitally. The COVID-19 pandemic has acted as a catalyst for the increasing use of digital services. This has contributed to the digital divide between individuals who can access digital services and those who cannot. LÄS MER

  4. 4. Ipad, Bee-Bot, Sphero - För vem och varför? : En studie om digital ojämlikhet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Alaa Othman; Valeria Tyutinova Ljungkvist; [2022]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Förskollärare; IKT; Kompetensutveckling; Ramfaktorteori; Semistrukturerad intervju; Tidsfördelning.;

    Sammanfattning : Idag förekommer det en ojämlikhet i svenska förskoleverksamheter när det kommer till att erbjuda barn digitala verktyg i undervisningen. Studiens avsikt är att undersöka hur förskollärare runt om i olika förskoleverksamheter förhåller sig till att inkludera IKT och digitala verktyg i sin undervisning. LÄS MER

  5. 5. IKT i undervisning : Utmaningar och möjligheter för inkludering i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Marcus Abrahamsson; [2022]
    Nyckelord :Inkludering; TPACK; IKT; Idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur gymnasielärare i idrott och hälsa arbetar med digitala verktyg och vilka utmaningar och möjligheter detta skapar för inkluderingsarbetet. Studien genomfördes genom semistrukturerade intervjuer med 7 lärare, varav en lärare deltog genom att svara på några av frågorna över e-mejl. LÄS MER