Sökning: "image studies"

Visar resultat 1 - 5 av 1475 uppsatser innehållade orden image studies.

  1. 1. ”INGEN VILL JU HA EN SHORT GUY”. En kvalitativ intervjustudie om hur unga män uppfattar och upplever sig påverkas av utseendenormer på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Cornelia Nilsson; Claudia Saksa; [2024-03-12]
    Nyckelord :Utseendeideal; skönhetsideal; sociala medier; Instagram; unga män; påverkan; hegemonisk maskulinitet;

    Sammanfattning : Throughout history, beauty ideals have existed as a societal construct, but the recent phenomenon lies in the rapid and widespread dissemination of these ideals through social media. Platforms like Instagram encourage user interaction, fostering a specific type of content. LÄS MER

  2. 2. Jämställdhetens isberg. Den djupgående könsklyftan för experter i media

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Alva Dahlberg; Michelle Hammargren; Carl Malmborg; [2024-02-28]
    Nyckelord :Media; gender; disparity; experts; representation;

    Sammanfattning : This study investigates gender disparities in media representation, specifically focusing on the space given to male and female experts in Swedish newspapers. Despite a population evenly split between genders, other studies reveal a notable underrepresentation of female experts in the media. LÄS MER

  3. 3. Patienters upplevelse av hjärtinfarkt i det akuta skedet : En beskrivande litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskap

    Författare :Lukas Andersson; Linnéa Lilja; [2024]
    Nyckelord :Acute; myocardial infarction; patients experience; Akut; hjärtinfarkt; patienters upplevelse;

    Sammanfattning : Bakgrund. I Sverige år 2022 drabbades cirka 23 200 människor av hjärtinfarkt och cirka 4 700 personer avled. Risken för att drabbas ökar i samband med dålig livsstil. LÄS MER

  4. 4. Konsumenters Respons på Etiska Skandaler: En Undersökning av Varumärkesbild och Köpavsikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Busara Surapee; William von Sicard; [2024]
    Nyckelord :Ethical scandals; Consumer behavior; Brand image; Purchase intention; Severity of the scandal; Etiska skandaler; Konsumentbeteende; Varumärkesbild; Köpavsikt; Allvarlighetsgrad på skandalen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Konsumenters Respons på Etiska Skandaler: En Undersökning av Varumärkesbild och Köpavsikt. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Busara Surapee och William von Sicard Handledare: Katarina Arbin Datum: 2024 – januari Syfte: Syftet med denna studie är att belysa etiska skandalers påverkan på konsumenternas köpavsikt och varumärkesuppfattningar. LÄS MER

  5. 5. “(Wo)man, Life, Freedom” : en flermetodsstudie om representationen och gestaltningen av nyhetskällor i Al Arabiya och Al Jazeera under protesterna i Iran 2022 & 2023

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Journalistik

    Författare :Johanna Rydgren; Ellen Rosenkvist; [2024]
    Nyckelord :Mahsa Amini; Woman; life; freedom ; gender studies; representation; Social Sciences;

    Sammanfattning : This essay examines articles published on the English editorial websites of Al Arabiya and Al Jazeera that discuss the protests that have taken place in Iran following the death of Mahsa Zhina Amini. The study is based on the framing theory, the gender theory, and the theory on “primary definers”. LÄS MER