Sökning: "inbäddad undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden inbäddad undervisning.

  1. 1. Biodynamiskt center

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Moa Degerman; [2022]
    Nyckelord :Agriculture; Eskilstuna; School; Rural;

    Sammanfattning : The project aims to be an example of an agricultural school in a rural environment. The ambition is to create a center, with education that can address the problems we have in front of us because of the climate crisis. But also because of the current food production that creates additional environmental problems. LÄS MER

  2. 2. “Blommar jag så blommar dom” : En studie om hur pedagoger förhåller sig till begreppetundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Lindgren; Amanda Åsander; [2022]
    Nyckelord :Förskola; inbäddad; pedagoger; planerad; lek; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskolans personal uppfattar begreppet undervisning genom att ta reda på hur pedagoger beskriver begreppet och hur de beskriver att de yttrar sig. Studien är kvalitativ och bygger semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Lek och undervisning i förskolan : När leken används som ett medel för undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Angelina Neuman; Jenny Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :Education; Preschool; Learning; Play; Förskola; lek; undervisning; inbäddad undervisning; barnens perspektiv; förskollärares arbetssätt;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om lek och undervisning i förskolan samt hur dessa två fenomen förhåller sig till varandra utifrån barnens perspektiv och förskollärarnas arbetssätt. Eftersom begreppet undervisning tillkom i förskolans läroplan (Skolverket, 2018) ganska nyligen ansåg vi att det skulle vara intressant att forska kring detta mera ingående. LÄS MER

  4. 4. Math-in-Action : Att lära matematik med estetiska lärprocesser

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Catarina Jeppsson; Anna Englund Bohm; [2017]
    Nyckelord :matematik; estetiska lärprocesser; estetiska arbetsformer; motorik och skolprestation; musiskt lärande; musik och skolprestationer; aritmetik och tallinje; förskoleklass;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om och hur lärande i matematik kan främjas av ett estetiskt inspirerat arbetssätt samtom det finns skillnader i resultat mellan motoriskt starka respektive motoriskt svaga barn. Avsikten var även att undersöka vilka aktiviteter ochlekar som lämpar sig för att träna barns förmåga inom matematikområdet som interventionen byggde på. LÄS MER

  5. 5. - Kom ihåg att skriva hela meningar, med stor bokstav och punkt! : En studie ur ett lärarperspektiv om hur meningsbyggnad kan utvecklas hos elever i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Elisabeth Kallijärvi; [2016]
    Nyckelord :meningsbyggnad; interpunktion; syntaktiska färdigheter; formellt perspektiv; funktionellt perspektiv; kreativ grammatik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom att jämföra ett urval lärares förhållningsätt till sin grammatikundervisning få fördjupad förståelse för hur elever i årskurs 1-3 kan ges stöd för att utveckla meningsbyggnad i ämnet svenska. Utifrån kvalitativa intervjuer med fyra undervisande lärare i svenska som förstaspråk och en lärare i svenska som andraspråk, ges en inblick i hur lärarna förhåller sig till detta grammatiska moment och hur de ger stöd åt eleverna med avseende på utveckling av syntaktiska färdigheter. LÄS MER