Sökning: "incident itil"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden incident itil.

  1. 1. Användning av prestationsmätning inom IT Service Management hos fem små och medelstora företag : En kvalitativ studie om upplevda fördelar, utmaningar och risker

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Felicia Strandberg; [2024]
    Nyckelord :ITSM; IT Service Management; ITIL; SME; it-tjänstehantering; små och medelstora företag; prestationsmätning;

    Sammanfattning : Att leverera IT-relaterade tjänster är utmanande för många företag och verksamheter. För att underlätta för leverantörer av IT-tjänster har processtöd tagits fram som går under namnet IT Service Management där det ledande ramverket ITIL tillhandahåller riktlinjer för bland annat processer i form av incident- och problemhantering. LÄS MER

  2. 2. Anpassning av ITIL’s incidenthanteringsprocess för mindre mjukvaruföretag : En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Linnea Klingebratt; Cornelia Englund; [2023]
    Nyckelord :ITIL; Incident and problem management; Service Desk; Challenges; Success factors; ITIL; Incident- och problemhantering; Service Desk; Utmaningar; Framgångsfaktorer;

    Sammanfattning : Informationsteknologi (IT) är avgörande för organisationer och i samband med att IT har utvecklats har också komplexiteten ökat. Det har resulterat i att organisationer behövt gå från att vara teknikinriktade till att behöva fokusera på leverans av tjänster. LÄS MER

  3. 3. Efficient and Responsible Incident Management : Designing a Service Desk Web Application with Integrated Major Incident Reporting Functionality for Swedish Government Agencies

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DM)

    Författare :David Michel; [2021]
    Nyckelord :Incident Management; Service Desk; IT incident; ITIL; Domain-Driven Design; Integration; Swedish Civil Contingencies Agency; Myndigheten för samhällsskydd och beredskap; MSB; IT-säkerhet; IT-incidentrapportering; statliga myndigheter;

    Sammanfattning : In this 7.5 HEC B-level thesis in Computer Science, a service desk web application is designed for Swedish government agencies with integrated major incident reporting functionality to the Swedish Civil Contingencies Agency (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap). LÄS MER

  4. 4. Anpassning av ITIL för att hantera en myndighets SaaS-process : En fallstudie

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

    Författare :Anton Pettersson; [2017]
    Nyckelord :ITIL; SaaS; myndighet; Service Transition; Service Operation; Change Management; Incident Management; Problem Management;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis was to map and analyze how ITIL works together with SaaS in a specificproject at a company. This study has not only confirmed that ITIL and SaaS can work together, but hasalso produced recommendations for specific areas worth focusing on during implementation of thesetwo techniques. LÄS MER

  5. 5. CHARM Transformation : A case study on change and release management Catella Bank

    Master-uppsats,

    Författare :Max Topsholm; [2017]
    Nyckelord :Change management; release management; IT Service Management; ITIL; COBIT; TOGAF; CHARM;

    Sammanfattning : The purpose of the thesis is to conduct a case study for investigating change and release management at Catella Bank, within the context of IT Service Management (ITSM), by measuring and to provide suggestions for improvements. Incident and operations management is included to enhance the understanding of the historical performance at Catella. LÄS MER