Sökning: "information inquiry"

Visar resultat 1 - 5 av 245 uppsatser innehållade orden information inquiry.

  1. 1. Dark patterns påverkan på användarens känslor : en kvalitativ studie på två e-handelswebbplatser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lana Kader; Senada Mehanovic; [2024]
    Nyckelord :Dark patterns; design; e-handel; informationsarkitektur; användarupplevelse; manipulativ design; känslor;

    Sammanfattning : In today's society more and more people are consuming both clothes and groceries using websites online. With a few clicks, users have access to a wide range of products and services. However, many of these e-commerce sites also contain design intended to control users through dark patterns. LÄS MER

  2. 2. Zenbuddhism i västvärlden : En kvalitativ innehållsanalys av Alan Watts verk inom Zenbuddhismen

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Motaleb Ajobkhan; [2024]
    Nyckelord :Zen buddhism; East and West; Content analysis; Orientalism; Westernization; Mysticism;

    Sammanfattning : This study focuses on the portrayal of Zen buddhism according to the counterculture icon Alan Watts; to see how he distinguishes the relationship between east and west, what differences Zen has in its character compared to other schools of buddhism, and how Zen could be of use for the western world. To acquire relevant and important information the chosen method is therefore a qualitative content analysis to decode the content of two books. LÄS MER

  3. 3. Läsförståelsestrategier kopplade till olika texttyper i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Isak Hagestad; Johanna Malm; [2023]
    Nyckelord :läsförståelsestrategier; läsförståelse; texttyper; kvantitativ undersökning; undervisning; lärares upplevelse;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine the use of different text types and reading comprehension strategies used within the Swedish language education. In addition, we examine the teachers' obstacles, possibilities, comfortability and experiences within this field. LÄS MER

  4. 4. Vem är den engagerade investeraren? : En kvantitativ kartläggning av engagemanget på den svenska börsen utifrån demografiska faktorer

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Selin Jaegerfalk Dirik; Nora Östman; [2023]
    Nyckelord :Engagement on the stock market; demographic factors; gender; age; education level; Regulatory Engagement Theory; Swedish stock market; information inquiry; Engagemang på börsen; demografiska faktorer; kön; ålder; utbildning; Regulatory Engagement Theory; svenska börsen; informationssökning;

    Sammanfattning : Bakgrund Ett ökat engagemang har under de senaste åren noterats på den svenska börsen och intresset för aktier är det starkaste sedan år 2004. Forskning har tidigare studerat engagemanget på börsen utifrån demografiska faktorer, däremot identifieras en kunskapslucka som medföljt med det ökade engagemanget där en ny och utvecklad empirisk grupp noterats. LÄS MER

  5. 5. Undersökande arbetssätt inom de naturorienterande ämnena : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Tilda Laursen; [2023]
    Nyckelord :Undersökande arbetssätt; inlärningsmetod; naturorienterande ämnen; grundskolans tidigare år.;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt behandlar undersökande arbetssätt i de naturorienterande ämnena med fokus på grundskolans tidigare år. Inom utbildningspolitiken är en grundläggande fråga hur man undervisar i de naturorienterande ämnena på bästa sätt och den demokratiska rättighet som innefattas av att elever får möjlighet att utveckla naturvetenskapliga färdigheter för att kunna vara aktiva i samhällsutvecklingen. LÄS MER