Sökning: "innovationsförmåga"

Visar resultat 16 - 20 av 85 uppsatser innehållade ordet innovationsförmåga.

  1. 16. Från juice till halloumi : Vilka faktorer påverkar fristående varumärkesförlängningar?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Andreas Eriksson; Erik Hayling; [2020]
    Nyckelord :brand extensions; fast-moving consumer goods; brand managers; brand image; brand dilution; brand relevance; varumärkesförlängningar; dagligvaruhandeln; varumärkesansvariga; varumärkesimage; varumärkesurvattning; varumärkesrelevans;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra till en djupare förståelse för vilka faktorer som påverkar fristående varumärkesförlängningar bland företag inom dagligvaruhandeln. Studien tillämpar en kvalitativ metod där semistrukturerade intervjuer används för att samla in empiriska data. LÄS MER

  2. 17. Hur kan innovationsförmågan öka? : En studie av arbetet på olika hierarkiska nivåer i små till medelstora tillverkande företag

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/JTH, Logistik och verksamhetsledning

    Författare :Mathilda Andersson; Fanny Holmér; [2020]
    Nyckelord :SMF; Innovationsförmåga; Organisatorisk ambidexteritet; Medarbetare; Oplanerat arbete; Arbete;

    Sammanfattning : Syfte – Syftet med studien är att undersöka arbetet i ett tillverkande små till medelstora företag (SMF) utifrån ett organisatoriskt ambidexteritets (OA) perspektiv för att förstå hur SMF:s kan öka sin innovationsförmåga. För att uppnå syftet formulerades två frågeställningar: 1. LÄS MER

  3. 18. Innovation och utveckling inom TPL - En undersökning om relationer och samarbetens påverkan på innovation och utveckling mellan TPL-aktör och kund

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Anton Birgersson; Rasmus Vinkvist; Henrik Landgren; Simon Svensson; [2020]
    Nyckelord :Collaboration; Development; Interaction; Innovation; Relationship; Third party logistics;

    Sammanfattning : Under slutet av 1900-talet började producerande företag fokusera på sina kärntjänster och valde därför att lägga ut de aktiviteter som kunde genomföras billigare av någon annan på en tredje part. Då antalet aktörer inom branschen för tredjepartslogistik sedan tilltagit har konkurrensen på marknaden skapat ett behov för ökad förståelse vad gäller relationer och samarbete som en del i innovation- och utvecklingsarbetet. LÄS MER

  4. 19. Marknadsorienteringens påverkan på innovation i utvecklandet av produkter : Den hårda konkurrensen inom modebranschen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Amanda Lorén; Angelica Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Marknadsorientering; innovation; innovationsförmåga; produktutveckling; modebranschen; kundvärde och konkurrensfördelar.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att få ökad förståelse för hur marknadsorientering bidrar till innovation i utvecklandet av produkter i företag inom modebranschen. Metod: Studien använde en kvalitativ metod eftersom syftet var att få ökad förståelse. För att samla in empiriska data genomfördes tio semi-strukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 20. Turism i en globaliserad värld : leder coronapandemin och klimatkrisen till ökad innovation inom turistindustrin?

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Annie Joelsson; Nadja Rosén; [2020]
    Nyckelord :Corona pandemic; Sustainability; Innovation; Climate crisis; Tourism; Tourism industry; Coronapandemin; Hållbarhet; Innovation; Klimatkris; Turism; Turistindustrin;

    Sammanfattning : For a long time, the tourism industry has had a high growth rate. This depends, amongst other things, on globalization, increased prosperity and increased leisure time. Nowadays, more and more people across the world has the possibility to travel and explore new places, which has resulted in continuous growth for the industry. LÄS MER