Sökning: "institutionen för språkdidaktik"
Visar resultat 26 - 30 av 176 uppsatser innehållade orden institutionen för språkdidaktik.
26. ”Man delar den här stunden på jorden” : Folkhögskollärares upplevelser av sångens betydelse i undervisning av svenska som andraspråk
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktikSammanfattning : .... LÄS MER
27. Skönlitteratur i svenska som andraspråk
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktikSammanfattning : Föreliggande studie undersöker innehållet i ämnet svenska som andraspråk med fokus på vilken skönlitteratur som används i undervisningen och hur lärare motiverar sina val. Studien tar avstamp i Hellbergs (2012) ämneskonceptioner om svenska; svenska som färdighetsämne, svenska som personlig utveckling, svenska som kritisk litteracitet och svenska som litteraturtradition. LÄS MER
28. Modersmålsundervisning i ett språk med diglossi : En retrospektiv fenomenologisk studie om deltagande i arabisk modersmålsundervisning
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktikSammanfattning : Det arabiska språket utgörs av olika dialekter som kan skilja sig avsevärt ifrån varandra. Dessutom skiljer sig dialekterna från det gemensamma skriftspråket som introduceras först i skolåldern, även i arabisktalande länder. LÄS MER
29. Las percepciones de los alumnos suecos acerca de la escritura colaborativa en la clase de español
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktikSammanfattning : En este artículo se presenta una investigación cuyo objetivo fue averiguar las percepciones que los alumnos suecos tienen acerca de la escritura colaborativa. En esta investigación tratamos de indagar si los alumnos creían que la escritura colaborativa otorgaba beneficios emocionales y lingüísticos. LÄS MER
30. Språkinlärningsstrategier : En fallstudie av ett flerspråkigt par och dess strategier för inlärning av svenska
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktikSammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka vilka språkinlärningsstrategier som två vuxna andraspråksinlärare i ett flerspråkigt par tillämpar och vad som påverkar valet av sådana strategier. Undersökningen utgår från en kvalitativ ansats och har formen av en fallstudie med semistrukturerad intervju som datainsamlingsmetod, vari antalet deltagare utgörs av två vuxna inlärare av svenska som andraspråk som har kinesiska som förstaspråk och engelska som andraspråk. LÄS MER