Sökning: "inte köna"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden inte köna.

  1. 1. Frågelådans normkritik – lika moderniserat som sitt medium? : En diskursanalys av svar från ungdomsmottagningens internetbaserade frågelåda på frågor om underliv, sexpraktik och sexualitet

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Kajsa Jonsson; [2015]
    Nyckelord :Systemisk-funktionell grammatik; interpersonell metafunktion; språkhandlingar; modalitet; tematisk analys; diskursanalys; feministisk språkanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att se om de som besvarar ungdomars frågor om genitalier, sexpraktik och sexualitet på nätet kan vara delaktiga i att re_producera normer kring dessa ämnen i och med sina språkliga val. Studien ämnar också se om dessa re_produktioner, i sådana fall, skiljer sig åt beroende på vilket kön frågeställaren uppfattas ha. LÄS MER

  2. 2. ”Jag försöker att inte köna barnen på min förskola” : En diskursanalytisk studie om normkritiskt pedagogiskt arbete i förskola

    Master-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Marie Gustavsson; [2014]
    Nyckelord :normkritisk pedagogik; förskola; intersektionalitet; queerteori; diskursanalys; normer; pedagogik; heteronormativitet; likabehandling; normkritik; förskolepedagogik; pedagogik förskolan Sverige;

    Sammanfattning : Startpunkten för denna masteruppsats var mina egna erfarenheter av att ha försökt arbeta med normkritisk pedagogik i förskolan och de funderingar, möjligheter och hinder jag då mötte. Det tycks som att det är lättare att skriva om och tänka kring dessa frågor än att faktiskt själv genomföra dem i praktiskt pedagogiskt arbete. LÄS MER

  3. 3. "Jag behandlar inte alla lika" : Intervjuer med dramapedagoger om att arbeta genusmedvetet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Ellen Englund; [2014]
    Nyckelord :dramapedagogik; genus; pedagogik; queer; teater;

    Sammanfattning : Englund, Ellen (2014) "Jag behandlar inte alla lika" – Intervjuer med dramapedagoger om att arbeta genusmedvetet, Kandidatuppsats i Dramapedagogik, Akademin för utbildning och ekonomi, Högskolan i Gävle, Sverige. Syftet var att undersöka vad det kan innebära för några dramapedagoger att arbeta genusmedvetet. LÄS MER