Sökning: "integrering segregering funktionshinder"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden integrering segregering funktionshinder.

  1. 1. Diagnos : Möjlighet eller hinder? En intervjustudie kring vårdnadshavares erfarenheter av diagnostisering

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Anna Gustafsson; Anna Karlsson; Linnéa Petersson; [2013]
    Nyckelord :diagnostisering; neuropsykiatriska funktionshinder; resurser; integrering; kategorisering;

    Sammanfattning : BakgrundI dagens samhälle är diagnos är ett sätt att kategorisera. Vi har undersökt erfarenheter från vårdnadshavare till barn med neuropsykiatriska diagnoser så som ADHD, Autism och Asperger. Dessa diagnoser kommer att beskrivas och vi diskuterar normalitetsbegreppet samt integrering, segregering och inkludering. LÄS MER

  2. 2. Även solen har sina fläckar- en studie om integrering, segregering och kategorisering av elever med fysiska funktionshinder

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Lena Levin; [2010]
    Nyckelord :segregation; integration; Keywords: physical disabilities; school; Social Sciences;

    Sammanfattning : In Swedish law it is an ambition that as many students as possible should attend regular schools and that the Swedish school should be a school for all. But the integration of students with disabilities in a class with non-disabled students can lead to feelings of alienation, to be outside and different from the others. LÄS MER

  3. 3. Vad är språkstörning? : En studie av olika insatser kring barn med språkstörning.

    L3-uppsats, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Sylwia Baginski; Tove Söderberg; [2008]
    Nyckelord :språkstörning; språkskolor; inkludering; integrering; segregering; förhållningssätt; arbetssätt;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med detta arbete är att undersöka hur pedagoger och logopeder förhåller sig samt säger sig arbeta med barn som har språkstörning. Rapporten bygger på intervjuer genomförda med sammanlagt åtta personer. Samtliga av de intervjuade arbetar inom skolor med inriktning mot språk. LÄS MER

  4. 4. Vad är språkstörning? : En studie av olika insatser kring barn med språkstörning

    L3-uppsats, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Sylwia Baginski ; Tove Söderberg; [2008]
    Nyckelord :Språkstörning; språkskolor; inkludering; integrering; segregering; förhållningssätt; arbetssätt;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med detta arbete är att undersöka hur pedagoger och logopeder förhåller sig samt säger sig arbeta med barn som har språkstörning. Rapporten bygger på intervjuer genomförda med sammanlagt åtta personer. Samtliga av de intervjuade arbetar inom skolor med inriktning mot språk. LÄS MER

  5. 5. Integrering i praktiken : Erfarenheter och tankar kring hinder och möjligheter för integrering

    Kandidat-uppsats, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Jenny Eriksson; Ásta Björg Hlynsdóttir; [2008]
    Nyckelord :Integrering; Segregering; Elever i behov av särskilt stöd.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med examensarbetet är att studera vilka erfarenheter och tankar specialpedagoger och speciallärare inom grundskolan och särskolan har om integrering respektive segregering, utifrån elever i behov av särskilt stöd. Vi har lagt fokus på fördelar respektive nackdelar samt möjligeter respektive hinder när det kommer till dessa. LÄS MER