Sökning: "interaktion mellan kvinnor och kvinnor"

Visar resultat 1 - 5 av 106 uppsatser innehållade orden interaktion mellan kvinnor och kvinnor.

  1. 1. Fenomenet 'Clean Girl' : Unga kvinnors identitetsskapande i den digitala tidsåldern

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Frida Wallin; [2024]
    Nyckelord :TikTok; Identitetsskapande; Ungdomskultur; Clean Girl;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats undersöker särskilt hur unga kvinnor förhåller sig till och interagerar med ”Clean Girl”-fenomenet, en trend som symboliserar en viss estetik och livsstil på TikTok. Genom en kvalitativ metod, inkluderande en dold observation av TikTok-innehåll och intervjuer med unga kvinnor, ger studien insikt i hur dessa individer uppfattar och anpassar sig till de ideal och föreställningar som förmedlas genom denna trend. LÄS MER

  2. 2. Upplevelser av distansarbete och work-life balance : En kvalitativ studie ur arbetsförmedlares perspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Marwa Moati; Molly Svensson; [2024]
    Nyckelord :Remote e-work; Flexibility; Work-life balance; Well-being; Setting boundaries; Distansarbete; flexibilitet; work-life balance; välbefinnande; gränssättning;

    Sammanfattning :  Syftet med denna kvalitativa studie var att undersöka hur balansen mellan arbetsliv och privatliv har påverkats för arbetsförmedlare under distansarbete. Genom semistrukturerade intervjuer mottogs arbetstagarnas upplevelser om deras balans mellan arbetsliv och privatliv. LÄS MER

  3. 3. ”Vad är det som är power i detta?” : En kvalitativ studie om gruppers sociala interaktion i samtal om feministiska budskap i modeföretags marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Hedvig Pahlstad; Ester Paksuniemi; [2023]
    Nyckelord :Focus group interviews; social construction; social interaction; common knowledge; identification; feminist messages; post-feminism; Fokusgruppintervjuer; social konstruktion; social interaktion; gemensam kunskap; identifikation; feministiska budskap; post-feminism;

    Sammanfattning : In society there are several structural norms that appear taken for granted and should be discussed to be recognized. Furthermore, institutions such as corporations often incorporate stereotypical gender beliefs into their structuring such as in marketing. LÄS MER

  4. 4. Unga kvinnors upplevelse av att använda sociala medier i deras vardagliga liv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Thearni Thevaranjan; Kajsa Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :Aktivitetsbalans; Aktivitetsmönster; Sociala medier; Unga kvinnor; Vardagliga liv; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Unga kvinnor är den grupp som ökar mest i användningen av sociala medier samt den dominerande grupp som uppvisar ett signifikant samband mellan sociala medier och ohälsa. Syfte: Att undersöka hur unga kvinnor i gymnasieåldern upplever att sociala medier påverkar deras vardagliga liv i en svensk kontext. LÄS MER

  5. 5. Brukarens förväntningar på knapporientering och dimringsfunktionen hos styrningspanel med fyra knappar

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/JTH, Byggnadsteknik och belysningsvetenskap

    Författare :Simon Ebner; Leon Piotrowski; [2023]
    Nyckelord :Lighting; Lighting control; Building systems; Button panel; Control panel.; Belysning; Belysningsstyrning; Byggnadssystem; Knappanel; Styrpanel;

    Sammanfattning : Introduction – Digital systems for lighting control are becoming increasingly common. One way to manually control these systems is through control panels with buttons. These panels can vary in both appearance (layout) and function (user interaction). LÄS MER