Sökning: "interaktiva narrativ"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden interaktiva narrativ.

  1. 1. Designing a choice-based serious game to enhance energy literacy in the kitchen context of Chinese households

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Jiatong Zhong; [2022]
    Nyckelord :serious game; energy literacy; kitchen consumption; interactive narratives; China; seriösa spel; energikunskap; kökskonsumtion; interaktiva berättelser; Kina;

    Sammanfattning : Increasing concerns on the effect of climate change is arousing the awareness of sustainability all over the world, and plenty of measures have been taken to lower greenhouse gas emissions. Reducing energy consumption through behavior change of residents presents a promising opportunity to save energy significantly. LÄS MER

  2. 2. Traditionell bildkomposition i interaktiva 3D-spelmiljöer : En tydligare vägledning än intuition?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Eli Renström; [2022]
    Nyckelord :Bildkomposition; spelmiljöer; 3D-grafik; visuell perception;

    Sammanfattning : Traditionell bildkomposition har inom forskningen stort fokus på fotografi och måleri. Där dessa områden är statisk 2D utforskar detta arbete bildkompositionen i interaktiv 3D-spelmiljö för att undersöka hur spelare upplever det är att orientera sig i miljöer uppbyggda både efter beprövade bildkompositionsteorier och miljöer uppbyggda efter intuition av gäster utan förkunskap. LÄS MER

  3. 3. From static reports to interactive visualizations : Increasing user engagement and enabling exploratory analysis by visualizing data-driven insights

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Lovisa Forsberg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : By adding interaction to information visualization, it is possible to fully exploit the opportunities of visualizing data. Interactivity gives room for exploratory analysis and will increase user engagement. LÄS MER

  4. 4. Musikens funktion för spelupplevelsen : En undersökning kring olika musiktypers påverkan på prestation och immersion i spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Tove Backenroth; Axel Olsson; [2021]
    Nyckelord :Prestation; musik; datorspel; immersion; interaktiva medier; spelupplevelse;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks spelarens prestation och immersion i datorspel beroende på om spelaren antingen använder spelets integrerade komponerade musik, eller om spelaren använder självvald musik. Studien baserades på tidigare forskning som sammanfattningsvis har konstaterat att de två musiktyperna i fråga påverkar spelare på olika sätt: medföljande ljudspår har en påverkan på spelares upplevelse och känslomässiga tillstånd, medan självvald musik förbättrar prestationen. LÄS MER

  5. 5. 16 sätt att yla : Narratologiska anaylser av Porpentines Howling Dogs och Abigail Corfmans 16 Ways to Kill a Vampire at McDonalds

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Love Zúniga Elfström; [2020]
    Nyckelord :Howling Dogs; 16 Ways to Kill a Vampire at McDonalds; narratology; possible worlds theory; Alice Bell; Jeff Parker; ludology; interactive narratives; hypertext; Porpentine; Abigail Corfman; Howling Dogs; 16 Ways to Kill a Vampire at McDonalds; narratologi; possible worlds theory; Alice Bell; Jeff Parker; ludologi; interaktiva narrativ; hypertext; Porpentine; Abigail Corfman;

    Sammanfattning : I denna uppsats analyseras spelen Howling Dogs och 16 Ways to Kill a Vampire at McDonalds ur ett narratologiskt perspektiv. Huvuddelen av analysen fokuserar på hur hypertextens mediala förhållanden påverkar relationen mellan spelaren och narrativet samt på förhållandet mellan berättare och lyssnarinstans. LÄS MER