Sökning: "interkulturell teori"

Visar resultat 1 - 5 av 66 uppsatser innehållade orden interkulturell teori.

  1. 1. Interkulturella perspektiv i bildundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emelie Tillberg; Mirjam Touman; [2022]
    Nyckelord :bildpedagogik; exkludering; färgblindhet; interkulturalitet; makthierarkier; nedvärdering; osynliggörande; postkolonialism; rasism; representationer; stereotypisering.;

    Sammanfattning : Denna studie baseras på en kvalitativ undersökning utifrån en kritisk diskursanalys, och syftar till att bidra med kunskap om interkulturell pedagogik och kompetens i anknytning till bildpedagogik, genom klassrumsobservationer, två lärarintervjuer, och åtta elev intervjuer. Studien handlar om att synliggöra maktstrukturer, som dominans av västerländska traditioner och stereotypiseringar av utomeuropeiska kulturer och länder. LÄS MER

  2. 2. Skönlitteraturens plats i engelskundervisningen : En kvalitativ studie om användningen av engelskspråkig skönlitteratur i årskurs 4 - 6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Emilia Nordqvist; [2022]
    Nyckelord :arbetsmetoder; EFL; skönlitteratur; språkinlärning; uppfattningar;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att tillämpning av skönlitteratur i andraspråksundervisningen inte bara är gynnsam för elevers språkinlärning utan även för utvecklingen av sociala färdigheter och interkulturell kompetens. Rådande studie syftar till att bringa klarhet i hur verksamma lärare tillämpar skönlitteratur i engelskundervisningen i årskurserna 4–6, samt vilka möjligheter och utmaningar som man anser att tillämpningen av skönlitteratur medför. LÄS MER

  3. 3. Religionskunskap – kulturell eller interkulturell? : En kritisk diskursanalys av Sveriges läroplaner från Lgr 69 till Lgr 22 ur ett interkulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Alma Mattsson; Filippa Ziervogl; [2022]
    Nyckelord :diskurs; kritisk diskursanalys; interkulturalitet; interkulturellt förhållningssätt; läroplan; religionsundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie har analyserat läroplanerna Lgr 69, Lgr 80, Lpo 94, Lgr 11 och Lgr 22 utifrån ett interkulturellt perspektiv. Syftet med studien är att undersöka hur underliggande diskurser tar sig i uttryck i kursplaner för religionskunskapsämnet i läroplanerna mellan Lgr 69 och Lgr 22 för svensk grundskola i årskurs 4-6. LÄS MER

  4. 4. I det komplexa vägledningssamtalet speglas en komplex livssituation : En kvalitativ studie om interkulturell vägledning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Ahlgren Sesay; Shilla Baratezadeh; [2022]
    Nyckelord :interkulturell vägledning; interkulturell kompetens; Språkintroduktion; kulturmöten; studie- och yrkesvägledning; SCCT;

    Sammanfattning : Vårt alltmer mångkulturella samhälle, ställer krav på interkulturell kompetens i undervisnings- och vägledningssammanhang, inte minst i mötet med nyanlända elever på Språkintroduktion. Beroende på elevernas olika skolbakgrund och förutsättningar har många av dessa elever svårigheter att uppnå de kunskapskrav som behövs för att få behörighet till gymnasiet eller fullfölja gymnasieutbildningen. LÄS MER

  5. 5. Caminando hacia la competencia intercultural - Un análisis comparativo de manuales suecos de ELE

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Göteborgs universitet / Lärarutbildningsnämnden

    Författare :Nathalie Choi Andersson; [2021-08-06]
    Nyckelord :Spanska; lärande; Spanish; learning;

    Sammanfattning : Såväl europeiska som svenska riktlinjer för undervisning i främmande språk understryker idag vikten vid att främja interkulturell kompetens hos elever. Eftersom språk och kultur är odelbara, sker en automatisk kulturell förmedling genom språkundervisningen och de material som används. LÄS MER