Sökning: "intervjufrågor om läsning"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden intervjufrågor om läsning.

  1. 1. Hur lärare arbetar med boksamtal i åk 4-6 : How teachers work with booktalk in year 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Tuba Sangin; Maria Martinsson; [2021]
    Nyckelord :boksamtal; estetiskt och efferent läsning; litteratursyn; läsförståelse; modellering; social praktik; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka lärares syn på skönlitterära boksamtal där syftet är att utveckla elevernas läsförståelse i åk 4–6. För att ta reda på det så utförde vi semistrukturerade intervjuer med sex verksamma lärare. Utifrån våra nyckelord skapade vi intervjufrågor för att få svar på våra frågeställningar. LÄS MER

  2. 2. Litteraturundervisningens digitalisering : En studie om lärares erfarenheter av och tankar om digitala verktyg i litteraturundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Viktor Lind; [2018]
    Nyckelord :Litteraturundervisning; skönlitteratur; digitala verktyg; digitalisering;

    Sammanfattning : Litteratur och läsning har länge varit en grundläggande del i svenskundervisningen och har det än idag. Digitala verktyg är ett desto nyare inslag i svenskämnet men har i den reviderade upplagan av läroplanen fått en större och mer framträdande roll. LÄS MER

  3. 3. Ett motiverande hjälpmedel för studenter : Visuella primingövningar inför läsning samt studenters upplevelse av motivation

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Pernilla Westerlund Johansson; Emma Lövgren; [2018]
    Nyckelord :interaktionsdesign; studieteknik; mnemonics; Kellers Modell; motivation; studiemotivation; inlärning; minnesteknik; prototyp; mobilapplikation;

    Sammanfattning : Studien bottnar i en insikt om att universitetsstudier samt inlärning av kurslitteratur kan vara svårt för studenter. Syftet är att undersöka vilka faktorer som är viktiga vid design av en mobilapplikation som är till för att underlätta för studenter vid inläsning av kurslitteratur. LÄS MER

  4. 4. ”Ett roligt besvär” : En kvalitativ studie om hur lärare modellerar läsförståelse genom högläsning.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Fanny Vickstrand; [2017]
    Nyckelord :Läsförståelse; högläsning; modellering;

    Sammanfattning : BakgrundStudien lyfter forskning utifrån högläsningens betydelse för läsförståelse. Hur högläsning kangenomföras är en central del av undersökningen samt att barn i yngre åldrar bör få ta del avlitteratur som kan leda in dem på självständig läsning. LÄS MER

  5. 5. Högläsning som företeelse i förskolan : en studie om förekomsten av högläsning och pedagogers avsikter med denna

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Isabelle Karlsson; Caroline Ullholm; [2014]
    Nyckelord :högläsning; läsning; språkutveckling; förskollärare;

    Sammanfattning : SammanfattningBakgrundHögläsning har förekommit mellan den vuxna och det lilla barnet i flera hundra år. Förskolan har haft högläsning som företeelse under en lång tid men det är på senare tid som forskning har visat högläsningens betydande roll för barns utveckling. LÄS MER