Sökning: "intresse för böcker"

Visar resultat 1 - 5 av 276 uppsatser innehållade orden intresse för böcker.

  1. 1. Då väcks läslusten : En studie om svensklärares arbete med att främja läslust i årskurs 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Esther Svensson Ghorbani; [2024]
    Nyckelord :läslust; läsmotivation; läsning; lärare; svenska; grundskolan;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av svenska ungdomars sjunkande intresse för att läsa och försämrade läsförmågor som mätningar under det senaste decenniet visar, har grundskolan en stor utmaning i att främja elevers läsning. För att elever ska vilja läsa mer är den lustfyllda upplevelsen av läsning av stor betydelse och något som svensklärare enligt styrdokumenten ska arbeta med att främja. LÄS MER

  2. 2. Språklig och berättarteknisk komplexitet i långa litterära bokserier riktade till F-3 : En språk- och litteraturdidaktisk studie av långserieböcker och deras lärarhandledningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Johanna Bengtsson; Ellie Uggla; [2024]
    Nyckelord :Långseriebok; Lärarhandledning i skönlitterär läsning; litterär repertoar; LIX; LasseMajas Detektivbyrå; PAX; Handbok för superhjältar; Musse Helium;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka hur elevers möjlighet till språklig utveckling och utveckling av litterär repertoar kan påverkas av läsning av långserieböcker och det innehåll som de tillhörande lärarhandledningarna lyfter fram. Vidare kommer en diskussion om lärarens kompensatoriska uppdrag att föras i förhållande till läsintresse, litterär repertoar och lärarhandledningarnas didaktiska val. LÄS MER

  3. 3. Högläsning i förskolan - Utifrån förskollärares resonemang. ”Vi har böcker, vi har tid och vi har barnen så vi ska bara göra det” : En kvalitativ intervjustudie med förskollärare om högläsning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Linnea Alvarado; Elina Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; barns språkutveckling; sociokulturellt perspektiv; boksamtal;

    Sammanfattning : Bakgrund: Enligt senaste rapporten från PIRLS fortsätter skriv- och läsförståelse hos barn i årskurs 4 att minska, vilket enligt Skolverket är oroväckande. Förskolan är en betydelsefullarena där barn skapar en tidig nyfikenhet till läsningen, och där barnens intresse för att läsa på egen hand skapar en god grund för att vända den negativa trenden senare i grundskolan. LÄS MER

  4. 4. Böcker, möblering, och beteenden : En studie om stök och bibliotekens spatiala påverkansmöjligheter

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskap

    Författare :Elsa Österberg; [2023]
    Nyckelord :Library; Public librarians; Correctional services; Prison librarians; Library users; Spatiality; Behaviors; Ideal type; Heterotopia; Panopticon; Panopticism; Disorderly behavior; Bibliotek; Folkbibliotekarier; Kriminalvård; Fängelsebibliotekarier; Biblioteksanvändare; Rumslighet; Beteenden; Idealtyp; Heterotopi; Panoptikon; Panopticism; Stök;

    Sammanfattning : This bachelor’s thesis deals with how the spatiality of libraries can correlate with instances of disorderly user behaviors. The fact that public libraries are among the types that are most prone to disorder, while Kriminalvården’s (the Swedish correctional service’s) librarians rarely experience similar problematic behaviors, could be said to illustrate a balancing act between anarchy and a manic need for control; where the most ideal compromise is, is based both upon personal values and the situation at hand. LÄS MER

  5. 5. Hur skapas en läskultur? : En kvalitativ studie om hur skolpersonal främjar en läskultur på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Amanda Ichoaa; Hanna Andreasson; [2023]
    Nyckelord :Läskultur; läsfrämjande; skönlitteratur; skolmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att fördjupa förståelsen för hur skolledare, lärare och bibliotekarier arbetar för att skapa och främja en läskultur i skolan. Forskningsfrågorna fokuserade på skolledare, lärare och skolbibliotekariens uppfattning om varför elever bör läsa skönlitteratur, skolpersonalens roll i att hantera läskulturen och de utmaningar som läsfrämjande står inför. LÄS MER