Sökning: "irrationella"

Visar resultat 16 - 20 av 94 uppsatser innehållade ordet irrationella.

  1. 16. Finansiell rådgivning i den postmoderna samtiden

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Emil Dahlqvist; Matilda Engberg; [2021]
    Nyckelord :stock market influencers; financial advice; herd behavior; irrationality; postmodernism; rationality; availability heuristic; börsinfluencers; finansiell rådgivning; flockbeteende; irrationalitet; postmodernism; rationalitet; tillgänglighetsheuristik;

    Sammanfattning : Avsikten med denna studie har varit att studera det nya fenomenet börsinfluencers och deras samexistens med professionella licensierade rådgivare samt beskriva på vilket sätt betydelsen av den finansiella rådgivarrollen kan ha förändrats, något som inte har behandlats av tidigare forskning. Studiens genomförande utgår från det teoretiska ramverkets nyckelbegrepp Det klassiska ekonomiska finansparadigmet, beteendevetenskaplig finans, den rationella investeraren, den irrationella investeraren, egna fundamentala analyser, flockbeteende & tillgänglighetsheuristik, professionella rådgivare, börsinfluencers och postmodernism som tillsammans bildar analysmodellen. LÄS MER

  2. 17. Ganska farligt eller ganska säkert? : En studie om svenska konsumenters syn på kemikalier i kosmetiska produkter

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för tema

    Författare :Johanna Jacobsson; Rebecka Stenmark; [2021]
    Nyckelord :Chemicals; chemophobia; toxicological knowledge; Swedish consumers; cosmetic products; risk communication; risk perception; Kemikalier; kemofobi; toxikologisk kunskap; svenska konsumenter; kosmetiska produkter; riskkommunikation; riskuppfattning;

    Sammanfattning : Studiens huvudsakliga syfte är att undersöka svenska konsumenters förhållningssätt, kännedom och informationssökning om kemikalier i kosmetiska produkter samt hur utbrett fenomenet kemofobi, den irrationella rädslan för kemikalier är. Framförallt har en kvantitativ ansats tillämpats i studiedesignen. LÄS MER

  3. 18. Surrogatmödraskapets olika sidor: Självbestämmande, jämställdhet, exploatering eller handelsvara? En kvalitativ studie om debattens olika för- och motargument om legalisering av surrogatmödraskap

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Sophie Granlund; Sofi Hedgard; [2021]
    Nyckelord :surrogacy; surrogate arrangements; social constructivism; legal regulation; feminism; gender; gender roles; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine what arguments are highlighted in the Swedish debate to legalize / not legalize surrogacy in Sweden. Another aim is to examine how gender roles are reflected in the debate. LÄS MER

  4. 19. Validering av svensk översättning av Gamblers’ Beliefs Questionnaire

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Patrik Karlemon; [2020-07-08]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Svensk översättning av Gamblers’ Beliefs Questionnaire validerades med anonyma deltagare från ett bekvämlighetsurval av Sveriges befolkning (N = 417). En pappersenkätundersökning med instrumenten Gamblers’ Beliefs Questionnaire, The NORC Diagnostic Screen for Gambling Problems och Problem Gambling Severity Index samt frågor om demografi genomfördes. LÄS MER

  5. 20. "Plötsligt händer det" : En kritisk retorikanalys av spelreklamfilmer från före och efter inträdandet av spellagen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Moa Sandberg; Rebecka Sundholm; [2020]
    Nyckelord :Gambling Advertisement; Critical Rhetoric Analysis; Semiotics; Visual Rhetoric; Gambling Act 2018:1138 ; Problem Gambling; Marketing Communications; Spelreklam; Kritisk retorikanalys; Semiotik; Visuell retorik; Spellagen 2018:1138 ; Spelmissbruk; Marknadskommunikation;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie ämnar undersöka hur spellagen (2018:1138) påverkat hur svenska spelbolag konstruerar sin marknadskommunikation. Utifrån ett teoretiskt ramverk baserat på kritisk retorikanalys, visuell retorik och semiotik granskar studien retoriska strategier i reklamfilmer från före och efter inträdandet av spellagen för att identifiera om, och i så fall hur, reklamfilmerna är förändrade utifrån direktiven i lagen. LÄS MER