Sökning: "jämförelse bilder"

Visar resultat 1 - 5 av 244 uppsatser innehållade orden jämförelse bilder.

  1. 1. Idealbilden av livet online : En kvalitativ studie om normer och självpresentation på Instagram

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ebba Ehlin; Oskar Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Instagram; social media; norms; self-presentation; networks; social capital;

    Sammanfattning : The digitalization of today’s society has developed rapidly. The internet has become a given and the popularity of social media is ever growing. One of them being Instagram, with a vast userbase who can publish and share images and videos with each other. LÄS MER

  2. 2. Few-Shot Learning for Quality Inspection

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Jesper Palmér; Ahmad Alsalehy; [2023]
    Nyckelord :Few-Shot Learning; AI; Transformers; ViT Deviation; Vision Transformers;

    Sammanfattning : The goal of this project is to find a suitable Few-Shot Learning (FSL) model that can be used in a fault detection system for use in an industrial setting. A dataset of Printed Circuit Board (PCB) images has been created to train different FSL models. LÄS MER

  3. 3. Comparison between Smoothed-Particle Hydrodynamics and Position Based Dynamics for real-time water simulation

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Rasmus Andersson; Erica Tjernell; [2023]
    Nyckelord :Fluid simulation; Lagrangian fluid simulation; Smoothed-Particle Hydronamics; Position Based Dynamics; Vätskesimulering; Lagransk vätskesimulering; Smoothed-Particle Hydronamics; Position Based Dynamics;

    Sammanfattning : Two of the methods common in video game fluid simulation are SmoothedParticle Hydrodynamics (SPH), and Position Based Dynamics (PBD). They are both Lagrangian methods of fluid simulation. SPH has been used for many years in offline simulations and has truthful visuals, but is not as stable as the newer method PBD when using larger timesteps. LÄS MER

  4. 4. Manipulering av bildhastighet och dess känslomässiga påverkan på tittarupplevelse vid olika format

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :William O'Grady; Emil Währme; [2023]
    Nyckelord :motion pictures; film; tv; video; viewer perception; HFR; frame rate; frame interpolation; motion smoothing;

    Sammanfattning : Frame rate is a fundamental element of creating the illusion of movement in video based media. For almost a century film has been produced in agreement with a standard frame rate of 24 frames per second, originally established due to technical limitations. LÄS MER

  5. 5. Representation av genus och sexualitet i populära mellanåldersböcker : – och dess didaktiska implikationer

    M1-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jens Gunnarsson; Josefine Gradh; [2023]
    Nyckelord :representation; genus; sexualitet; transidentitet; skönlitteratur; mellanstadiet; didaktiska implikationer; heteronormen; genussystemet; critical literacy.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka vilken sorts representation som finns i populäramellanåldersböcker från insamlade topplistor för 2022, samt vilka didaktiska implikationer det skapar för lärare i svenskämnet. Syftet mynnade ut i följande frågeställningar: 1. LÄS MER