Sökning: "jämställd skolan eller"

Visar resultat 6 - 10 av 18 uppsatser innehållade orden jämställd skolan eller.

  1. 6. Hur aktualiseras genus och jämställdhet på lågstadiet i förhållande till den geografiska kontexten? : En jämförelse mellan två skolor, en på landsbygden och en i storstaden.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Johanna Andersson; [2018]
    Nyckelord :Genus; jämställdhet; genuskodade mönster; genusperspektiv; landsbygd; storstad;

    Sammanfattning : I dagens skola finns det ett jämställdhetsmål som innebär att pojkar och flickor ska gessamma möjligheter ochfåen likvärdig utbildning och inte bemötas, bedömas eller ha olikakrav ochförväntningar på sig på grund avsitt kön. Skolan har även ett ansvar att bryta traditionella könsmönster och låta eleverna utvecklasin förmåga och sina intressen oberoende könstillhörighet. LÄS MER

  2. 7. Formativ bedömning i undervisning ur lärarperspektiv i ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Luma Alkaiat; [2017]
    Nyckelord :bedömningsformer; formativ bedömning; grundskola; svenska; undervisning;

    Sammanfattning : Formativ bedömning är en typ av bedömning som förbättrar elevernas lärande och förståelse och syftar till att rikta sig till elevers möjligheter snarare än att fokusera på betyg. Dessutom ger den svenska läroplanen 2011 tydlig vägledning att formativ bedömning bör ingå i skolan. LÄS MER

  3. 8. Vad krävs för en likvärdig undervisning i NO för årskurs 1-6 : En systematisk litteraturstudie om olika faktorers betydelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Helén Bäcklin; [2015]
    Nyckelord :Likvärdig undervisning; genus; naturvetenskap och teknik;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudies syfte var att få kunskap om vad tidigare forskning uttrycker har för en mer genusmedveten och jämställd undervisning i naturvetenskapliga ämnen för grundskolans tidigare årskurser. Syftet preciserades i följande frågeställningar:  Hur resonerar lärare om genus och jämställdhet enligt tidigare forskning?  Vilken betydelse har elevers kön och ålder för deras intresse för naturvetenskap generellt eller för de naturvetenskapliga ämnena i skolan enligt tidigare forskning?  Vad betonar tidigare forskning som betydelsefullt för mer genusmedvetenhet och jämställd NO-undervisning?  Vilken betydelse har lärarna och föräldrarna för elevers motivation i NO-ämnena enligt tidigare forskning? Studien är utformad som en systematisk litteraturstudie. LÄS MER

  4. 9. Man / Kvinna / Annat - Lärarstudenter om genus och jämställdhet i skolan -13

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Moa Elofsson; Elin Ström; [2014]
    Nyckelord :HBTQ; kön; könsroller; genus; jämställdhet; lärars;

    Sammanfattning : Vi upplever ett behov av att belysa arbetet med jämställdhet och genus i skolan. Vi vill läggafokus på normkritik, medvetenhet om de attityder som finns kring genus och hur vi som lärareska kunna jobba konstruktivt mot en mer jämställd skolmiljö. LÄS MER

  5. 10. Jämställdhet i skolan : En studie om hur jämställdhet upplevs i klassrummet ur ett lärar- och elev perspektiv.

    M1-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Malin Jönsson; Wictoria Runesson; [2012]
    Nyckelord :Jämställdhet; genus; kön; skola; feminint och maskulint; lärare;

    Sammanfattning : Abstract Forskning visar att dagens skola inte är jämställd. Lärarna ska motverka traditionella könsmönster och medvetet främja kvinnors och mäns lika rättigheter. Pojkar och flickor ska få samma möjligheter och förutsättningar i skolan. I denna studie undersöks därför hur lärare och elever upplever jämställdhet i klassrummet. LÄS MER