Sökning: "könsfördelning i media"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden könsfördelning i media.
1. Visa din stake! : En kvantitativ bildanalys av hur kön påverkar medieutrymmet i svensk sportrapportering
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)Sammanfattning : Denna undersökning består av en kvantitativ bildanalys. Syftet med arbetet är att ta reda på om kön påverkar medieutrymmet för män och kvinnor i Aftonbladet och expressens sportsidor. LÄS MER
2. En enkätstudie om pensionärers matpreferenser i relation till internationella matkulturer
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Vilken mat individer väljer är komplext och påverkas av många faktorer. Det har under senare decennier setts ett ökat urval av mat från andra kulturer i Sverige. Globalisering, turism, invandring samt tillgängligheten till media och internet kan tänkas bidra till ökad exponering för internationellt inspirerad mat. LÄS MER
3. Könsrelaterad marknadsföring inom bilförsäljning : En studie om hur kvinnor och män framställs på sociala medier inom bilförsäljningsbranschen i Sverige
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhetSammanfattning : I takt med den digitala utvecklingen har kommunikationen mellan företag och konsument ökat på sociala medier även inom bilbranschen. Runtom i världen använder bilförsäljare sociala medier som plattformar för marknadsföring av sina respektive verksamheter både som generalagent och återförsäljare. LÄS MER
4. Investment Banks in Sweden : Careers in a gendered organization culture
Master-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)Sammanfattning : Gender equality is a much-debated topic today with e.g., EU putting pressure on the labour market through Sustainable Financial Disclosure Regulations (SFDR) and the UN through their Sustainable Development Goals (SDG). LÄS MER
5. Vem får underhålla Sverige på bästa sändningstid? : En kartläggning av alla medverkande gäster i Skavlan och Carina Bergfeldt mellan 2009–2021
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att genom kartläggning av alla gäster som medverkat i Skavlan och Carina Bergfeldt mellan år 2009–2021, undersöka hur väl SVT:s jämställdhetspolicy efterlevs och om kravet på jämställdhet som skrevs in i sändningstillståndet 2014 har förändrat hur många män och kvinnor som gästar programmen. Vidare undersöks hur SVT:s mångfaldsarbete ”Sverigespeglingen” reflekteras i dessa talkshows, där teorier om representation används för att kunna undersöka den implicita och explicita makt som gästernas representation kan innebära. LÄS MER