Sökning: "kaos i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden kaos i förskolan.

  1. 1. "Vi går efter barnens intressen" : En studie om hur pedagoger i förskolan upplever att de inkluderar barnen i utformningen av lärmiljön.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Emilia Lundqvist; Linnea Östlund; [2023]
    Nyckelord :Inclusion; Influence; Learning Environment; Participation; Preschool; Delaktighet; Förskola; Inflytande; Inkludering; Lärmiljö;

    Sammanfattning : The purpose of this study is on how preschool educators includes the children in shaping of the learning environment. We have used walking interviews to investigate this, which we call walk and talks. The study is based on Shier's participation model, where we link the different levels of participation to our results. LÄS MER

  2. 2. ”Men inget spring. För springa får man göra ute, annars blir det kaos!” : En kvalitativ intervjustudie om hur förskolans arbete med fysisk aktivitet förstås, främjas och implementeras - och hur det i sin tur kan påverka barns hälsa och välbefinnande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Anna Duran; Lena Rosén; [2021]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; Hälsa; Välbefinnande; Empowerment; Lek; Rörelseglädje; Förskola; KASAM;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka förståelsen av den fysiska aktivitetens betydelse och plats i förskolan samt belysa hur några förskollärare beskriver sitt arbete för att främja fysisk aktivitet i förskolans dagliga verksamhet. Enligt Världshälsoorganisationen (2019, s. LÄS MER

  3. 3. "Sen gillade vi kaos!" : En studie om relationen mellan projektprocesser och strävansmål i förskolan

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk forskning

    Författare :Åsa Cederholm; [2015]
    Nyckelord :förskola; läroplan; målrelationell; process; projekt; strävansmål;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra arbetet med läroplanens strävansmål i en längre projektprocess på en förskola. Materialet har analyserats utifrån ett målrelationellt perspektiv med utgångspunkt i följande forskningsfrågor: -       Vilka riktningar tar processen i projektet? -       Hur positionerar sig barn och vuxna i förhållande till miljö och material? -       Vilka kopplingar sker mellan människor, miljö och material och hur påverkar dessa projektprocessen? Det analyserade datamaterialet består av pedagogisk dokumentation insamlat och analyserat av förskollärare och barn under ett läsår på en ettårs- avdelning. LÄS MER

  4. 4. Intra-aktionernas kaos - en posthumanistisk idé i förskolebarnets vardag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Martina Ridell Åberg; Erica Tunebing; [2015]
    Nyckelord :Affordance; Förskola; Intra-aktivitet; Miljö; Performativ agens; Posthumanism;

    Sammanfattning : Är ett kuddrum att föredra på en förskola? Det finns många föreställningar om vad ett kuddrum ger barnen och personalen på en förskola. Kaos eller subjektskapande? Måste det vara antingen eller? Genom att lyfta blicken och titta igen kan man se något annat. LÄS MER

  5. 5. Ordning och reda i förskolan : Förskollärares förväntningar på hur verksamheten ska organiseras

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Linn Nilsson; Ellen Tholin; [2015]
    Nyckelord :Institution; regler; ordning; normer; förväntningar;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka förskolan som institution och hur förskollärare beskriver ordning i förskolans verksamhet. Metoden som användes var kvalitativa intervjuer där sex förskollärare deltog från olika förskolor i Småland. LÄS MER