Sökning: "kasam frågeformulär"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden kasam frågeformulär.

  1. 1. Hur mår Stockholms gymnasieelever idag? : en undersökning om psykisk hälsa i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Lina Akhras; Marianna Doxastaki; [2023]
    Nyckelord :SOC; mental health; education; Physical Education; high school students; KASAM; psykisk hälsa; undervisning; Idrott och hälsa; gymnasieelever;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att undersöka gymnasieelevers uppfattningar om sin egen psykiska hälsa. Studien syftar även till att undersöka elevers uppfattning och behov av undervisning om psykisk hälsa inom skolämnet Idrott och hälsa. Studiens frågeställningar är följande: 1. LÄS MER

  2. 2. Resiliens hos sjukvårdskuratorer : En studie om kuratorns återhämtning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Athena Patras; [2023]
    Nyckelord :KASAM; salutogen; återhämtning;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks friskfaktorer och återhämtning i sjukvårdskuratorns arbetsroll. Varför dessa ämnen undersöks, är på grund av de ökade sjukskrivningarna hos socialarbetare och däribland hos kuratorer. LÄS MER

  3. 3. "Jag försöker mitt bästa" : En studie om elevers upplevelse av känsla av sammanhang

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Jessica Peterzén; [2022]
    Nyckelord :Autism; KASAM; känsla av sammanhang; salutogent perspektiv; språkstörning.;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag Studien avser att ge ett elevperspektiv på elevernas känsla av sammanhang i skolan, i en förhoppning att det skapar en förståelse och en ökad kunskap för lärare och speciallärare. Med studien önskas att de funderar kring de tre komponenterna i känsla av sammanhang, vilka är hanterbarhet, begriplighet och meningsfullhet, och hur arbetat på den egna arbetsplatsen kan utvecklas utifrån vad eleverna förmedlat i studien. LÄS MER

  4. 4. Att leva i ett särskilt utsatt område - en möjlighet för välbefinnandet? : En studie om unga kvinnors syn på faktorer till välbefinnande och självskattad känsla av sammanhang.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Socialt arbete

    Författare :Sophia El Agha Kasbah; Christian Åberg; [2020]
    Nyckelord :SOC; socioeconomically vulnerable area; young women; wellbeing; KASAM; särskilt utsatta områden; unga kvinnor; välbefinnande;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte var att undersöka unga kvinnors syn på faktorer till välbefinnande och jämföra synen med självskattad KASAM. Åtta unga kvinnor från ett särskilt utsatt område deltog i kvalitativa intervjuer och svarade på ett KASAM-13 frågeformulär. Empirin från dessa analyserades utifrån teorierna salutogenes och systemteori. LÄS MER

  5. 5. Psykisk ohälsa hos högstadieelever - en litteraturstudie om de signaler och symtom som framkommer med kvantitativa frågeformulär

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Med-Vårdvetenskap

    Författare :Annika Lundegårdh; [2020]
    Nyckelord :Adolescent; high school students; mental health; schoolnurse; Adolescent; högstadieelever; psykisk ohälsa; skolsköterska;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa hos ungdomar ökar i Sverige och globalt. Det är därför angeläget att tidigt identifiera elever med psykisk ohälsa då många är behandlingsbara. Försämringar är möjliga att förebygga. Skolan anses vara en viktig skyddsfaktor för att hantera psykiska påfrestningar. LÄS MER