Sökning: "kemi pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden kemi pedagogik.

  1. 1. Naturvetenskap, hur svårt kan det va? : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares arbete med naturvetenskap i förskolan och förskoleklass.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Isabelle Johannesson; Aida Nalukenge; [2023]
    Nyckelord :Naturvetenskap; förskollärare; fenomenologi; förskola; förskoleklass;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare arbetar med naturvetenskap i förskolan samt förskoleklass. Forskningsfrågorna som studien utgår ifrån är; Vad är naturvetenskap enligt förskolläraren? Hur arbetar förskolläraren med naturvetenskap i förskolan/förskoleklass? Vilken utbildning inom naturvetenskap har förskolläraren samt har förskolläraren tagit eget initiativ till att vidareutbilda sig inom ämnet? Studien är kvalitativ med sex semistrukturerade intervjuer, uppdelade på tre i förskolan samt tre i förskoleklass och med dessa ämnar den besvara samtliga forskningsfrågor. LÄS MER

  2. 2. Läroböcker samt undervisning i NO för årskurs 1–3 : En studie om NO-läroböcker och dess användning, samt om kunskapsemfaser i NO- undervisning utifrån intervjuer med lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linn Elliott; Doris Bosnjak; [2023]
    Nyckelord :NO-läroböcker; lågstadielärare; NO-undervisning; kunskapsemfaser; läroboksanalys; tematisk analys;

    Sammanfattning : Följande studie syftar till att undersöka representationen av NO-ämnena i läroböcker för lågstadiet, samt lärares NO-undervisning och användning av läroböcker i vederbörande undervisning utifrån deras eget perspektiv. De frågeställningar som studien ämnar att besvara är: Hur väl täcks läroplanens centrala innehåll i NO-ämnena i två läroböcker? På vilka sätt används läroböcker i NO-undervisning, och hur hanterar lågstadielärare en eventuell bristande representation av NO-ämnena och dess centrala innehåll i använda läroböcker? Vilka kunskapsemfaser kan identifieras i samtal med lågstadielärare om deras NO-undervisning? För att besvara dessa frågeställningar har två insamlingsmetoder använts; dels läroboksanalys av PULS NO-boken från 2011 och Boken om NO 1–3 från 2013, dels semistrukturerade intervjuer med fyra lågstadielärare om deras NO-undervisning och läroboksanvändning. LÄS MER

  3. 3. Läroplansanalys utifrån Blooms reviderade taxonomi : Likheter och skillnader mellan Sveriges och Ålands kunskapskrav i ämnena NO och SO för elever upp till årskurs 4, samt förändringar över tid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jaqueline Sving; Melissa Thom; [2023]
    Nyckelord :NO; SO; läroplanskoder; Blooms reviderade taxonomi; kognitiva processer; kunskapsdimensioner; kunskapskrav;

    Sammanfattning : Teman och analysmetoder som genomsyrar denna studie är läroplanskoder och Blooms reviderade taxonomi. Dessa utgör också den här studiens teori och förklaringsmodeller. Begreppet läroplanskod avser ett samlingsnamn för en uppsättning principer bestående av urval, organisation och förmedlingsform av skolans undervisning (Linde, 2021, s. LÄS MER

  4. 4. "Vi måste göra grön kemi!" : En kvalitativ studie om yngre elevers handlingar för hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Lindgren Nina; [2022]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; grön kemi; handlingskompetens; sociokulturell teori; storyline;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur undervisning i det naturvetenskapliga ämnet kemi kan bidra till att utveckla yngre elevers handlingskompetens för hållbar utveckling. De frågeställningar som låg till grund för studien var: På vilket sätt utvecklas elevernas handlingskompetens i samband med undervisning för hållbar utveckling? samt Vilka känslor uttrycker eleverna i samband med undervisning för hållbar utveckling? För att svara på detta har jag planerat och genomfört en lektionsserie i ämnet kemi samt utfört intervjuer med elever i årskurs två. LÄS MER

  5. 5. Vad är vatten? : En experimentell studie om hur laborativ- och traditionell undervisning påverkar elevers förståelse för vattnets aggregationsformer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Natali Inanoglu; Vivien Tran; [2022]
    Nyckelord :Chemistry; waters state of matter; molecule; atom; laboratory teaching; traditional teaching; concept understanding; concept use; primary school; Kemi; vattnets aggregationsformer; molekyl; atom; laborativ undervisning; traditionell undervisning; begreppsförståelse; begreppsanvändning; grundskola;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att det knappt finns forskning om vilken undervisningsform som lämpar sig för implementering för yngre elever i kemi. Frågan om att hitta en undervisningsmetod som ökar elevernas prestationer i kemi är en utmaning i det moderna skolsystemet. LÄS MER