Sökning: "klassrum analys"

Visar resultat 6 - 10 av 140 uppsatser innehållade orden klassrum analys.

  1. 6. Att läsa mellan raderna! : En kvalitativ studie om lärares syn på och arbete med läsförståelse i årkurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jonathan Svensson; Ebba Helgesson; [2023]
    Nyckelord :Läsförståelse; sociokulturellt perspektiv; critical literacy; textval; textsamtal; ämnesöverskridande;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete har varit att undersöka lärares synpunkter och arbetssätt på läsförståelse och vilka faktorer de anser påverka elevers läsförståelseutveckling. Orsaken till att vi valt att lyfta dessa frågor är PISA:s undersökning som visar på att en del elever i Sverige inte uppnår basnivån. LÄS MER

  2. 7. “När får vi höra om vår historia?” : En kvalitativ studie om hur perspektiv på narrativ kommer till uttryck i lärares tal om historieundervisning och hur de kan påverka elevers identitetsskapande i det mångkulturella klassrummet, årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ida Andersson; Nellie Höök; [2023]
    Nyckelord :Narrativ; personligt perspektiv; lokalt perspektiv; nationellt perspektiv; identitetsskapande; mångkulturellt klassrum; historieundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att kategorisera lärarnas tal om historieundervisning utifrån tre perspektiv på narrativ; ett personligt, ett lokalt och ett nationellt. Vidare diskuterar uppsatsen hur de olika perspektiven kan påverka elevers förutsättningar till identitetsskapande i ett mångkulturellt klassrum, årskurs 4-6. LÄS MER

  3. 8. Nyansering i en polariserad debatt. : Diskursanalys om unga, pornografi ochsexualundervisning i Sverige.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Maria Isaksson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Även då Sverige kan ses som liberalt i konstrast till andra länder i världen vad gäller sexualundervisning i skolan, så menar RFSU att den fortfarande är bristfällig, i synnerhet vad det gäller frågan om pornografi då RFSU menar att det är samtal som behövs inte vuxna som ålägges sin tolkningsram om ungas sexliv och porrvanor utan ett samtal med unga. Sexualundervisningen i Sverige är i dagsläget upp till de enskilda rektorerna och lärarna, det blir därmed väldigt individuellt vad för undervisning eleverna får beroende på vilken skola och vilket klassrum de hamnar i. LÄS MER

  4. 9. Skapandet av en gynnsam flerspråkig undervisningspraktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linnéa Engström; Alicia Fransson; [2023]
    Nyckelord :flerspråkighet; transspråkande; mellanåren; svenskundervisning; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : I dagens skolor växer flerspråkigheten sig allt större och i samma takt blir frågan om inkluderande undervisning allt viktigare. Denna kunskapsöversikt syftar till att undersöka och sammanställa forskning för att ta reda på vad som skapar och påverkar en gynnsam flerspråkig undervisningspraktik. LÄS MER

  5. 10. Undervisning i flerspråkiga klassrum : En litteraturstudie om transspråkande som pedagogiskt förhållningssätt och praktik för att stötta flerspråkiga elever i språkutvecklingen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Linnea Johansson; Sandra Karlsson; Sanna Lilja; [2023]
    Nyckelord :Transspråkande; flerspråkighet; språkutveckling; pedagogiskt förhållningssätt; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med litteraturstudien var att granska tidigare forskning som redogör för transspråkande som pedagogiskt förhållningssätt och pedagogisk praktik för att stötta flerspråkiga lågstadieelever i språkutvecklingen. De forskningsfrågor som litteraturstudien utgick ifrån var: På vilka sätt visar forskning att transspråkande pedagogik kan praktiseras i lågstadiet i syfte att stötta flerspråkiga elever i språkutvecklingen? Vad innebär tillämpning av ett transspråkande förhållningssätt för lärare? Datainsamlingen bestod av systematiska sökningar i olika databaser och består av både internationell och nationell forskning. LÄS MER